الماس‌ها و یاقوت‌های آسیایی روی تاج ملکه انگلستان

تاج یاقوت قرمز ملکه الیزابت انگلستان، دارای الماس‌ها و یاقوت‌ها یی با خاستگاه آسیایی است. سنگ‌های روی این تاج از هدایای ازدواج ملکه الیزابت بوده است. در سال 1947 ملکه الیزابت که در آن زمان هنوز دوشس بود با پرنس فیلیپ ازدواج کرد. مردم کشورهای مختلف هدایای بسیار ارزنده‌ای برای این مراسم اهدا کردند.

مراسم ازدواج ملکه الیزابت و پرنس فیلیپ
مراسم ازدواج ملکه الیزابت و پرنس فیلیپ

هفتمین حاکم حیدرآباد، یکی از شهرهای بزرگ هند و پایتخت ایالت تلنگانا، به قدری ثروتمند بوده که گفته می‌شود از یک الماس 185 قیراطی به عنوان وزنه‌ای برای نگهداشتن کاغدهای روی میزش استفاده می‌کرده است.

عثمان علی خان، هفتمین نظامِ حیدرآباد
عثمان علی خان، هفتمین نظامِ حیدرآباد

نظام حیدرآباد به الیزابت اختیار داده بود تا به سلیقۀ خودش هر جواهری را که می‌پسندد به عنوان هدیه ازدواج از برند کارتیه انتخاب کند. ملکه الیزابت هم یک تاج مزین به سه قطعه گل رز که از روی تاج برداشته می‌شدند و یک گردنبند را به عنوان هدیه ازدواجش انتخاب کرد.

هدایای ازدواج ملکه الیزابت از طرف نظام حیدرآباد
هدایای ازدواج ملکه الیزابت از طرف نظام حیدرآباد

این تاج به دستور ملکه الیزابت خراب شد. سه قطعه گل رُز از روی آن برداشته شد و مابقی قطعات از هم جدا شد. این سه قطعه گل رُز بعد از آن به عنوان سنجاق سینه نیز استفاده می‌شد.

یکی دیگر از هدایای ازدواج ملکه الیزابت، 96 قطعه یاقوت قرمز برمه بود. این یاقوت‌ها هدیه مردم برمه به ملکه بود. مردم برمه بر این باور بودند که یاقوت قرمز از افراد در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.

ساخت تاج جدید با الماس‌ها و یاقوت‌ها ی آسیایی

ملکه الیزابت در سال 1973 به جواهرساز سلطنتی، گارارد، سفارش ساخت یک تاج را داد. او برای ساخت این تاج الماس‌های تاج اهدایی نظام حیدرآباد و یاقوت‌های اهدایی برمه را در اختیار گارارد قرار داد.

مقالۀ پیشنهادی:  الماس دریای نور ، بزرگترین الماس صورتی دنیا

این تاج با الماس‌ها و یاقوت‌ها ی آسیایی بارها در مراسم مختلفی توسط ملکه الیزابت استفاده شد.

ملکه الیزابت با تاجی از الماس‌ها و یاقوت‌های آسیایی
ملکه الیزابت با تاجی از الماس‌ها و یاقوت‌های آسیایی

سرانجام گردنبند کارتیه

داستان گردنبند اما کمی متفاوت است. این گردنبند که اکنون به گردنبند نظام حیدرآباد معروف است، در سال 1947 توسط ملکه الیزابت خریداری شد. اما گردنبند در سال 1935 توسط کارتیه ساخته شده بود. اولین بار آلفریدا گِرِویل،کنتسِ وارویک صاحب آن بود.

اولین صاحب گردنبند

اما یک سال بعد کارتیه این گردنبند را از او خرید و سپس ملکه الیزابت آن را انتخاب کرد.

ملکه الیزابت این گردنبند را در مراسم مختلفی استفاده کرده است اما شاید یکی از معروف ترین پرتره‌ها با این گردنبند عکسی هست که روی دلار باهاما در دهه 1970 چاپ شده بود.

ملکه الیزابت با گردنبند نظام حیدرآباد روی دلار باهاما
ملکه الیزابت با گردنبند نظام حیدرآباد روی دلار باهاما

این گردنبند دست‌نخورده باقی‌ماند. گردنبند کارتیه اکنون توسط کیت میدلتون استفاده می‌شود. درباره تاجی که روی سر کیت میدلتون است اینجا بیشتر بخوانید.

کیت میدلتون با گردنبند نظام حیدرآباد
کیت میدلتون با گردنبند نظام حیدرآباد

دیدگاهتان را بنویسید