تاریخچه برند ونکلیف اند آرپلز

تاسیس ونکلیف اند آرپلز

تاریخچه برند ونکلیف اند آرپلز با قصع عشق آلفرد ونکلیف و اِستل آرپِلز شروع شد. آلفرد پسر یک فروشنده الماس بود و اِستل دختر یک فروشنده سنگ‌های قیمتی. این دو در سال 1895 با هم ازدواج کردند و با پیشینه خانوادگی و اشتیاقشون به سنگهای قیمتی و الماس و همچنین عشق و علاقه‌ای که به یکدیگر و به رشد و ترقی داشتند تصمیم گرفتند در سال 1906 مزون ونکلیف اند آرپِلز را راه‌اندازی کنند.

بنیانگذاران برند ونکلیف اند آرپلز
آلفرد ونکلیف و اِستل آرپِلز

اولین مزون آن‌ها در میدان معروف وِندامه پاریس با همت  آلفرد ونکلیف و چارلز آرپِلز، برادر اِستل، افتتاح شد که بعد ها دو برادر دیگر اِستِل هم به آن‌ها پیوستند.

میدان وندامه پاریس یکی از مهمترین مکان‌های ارایه کالای لوکس بوده و هست. افتتاح مزون در این میدان باعث شد که از ابتدا برند ونکلیف اند آرپِلز به عنوان یک برند لوکس خود را معرفی کند.

اولین شعبه ونکلیف اند آرپلز
اولین شعبه ونکلیف اند آرپلز در میدان وندامه پاریس

بین سالهای 1910 تا 1920، ونکلیف اند آرپِلز شعبه‌هایی را در شهرهای تفریحی فرانسه مانند نیس و کَن و چند شهر دیگر افتتاح کرد.

در سال 1916 ونکلیف مجموعه جواهراتی را رونمایی کرد که پایه اصلی آن‌ها چوب بود و نام خود را به عنوان برندی که از متریال جدید و نوآورانه استفاده می‌کند بر سر زبان‌ها انداخت.

جواهراتی بر پایه چوب از برند ونکیف اند آرپلز
جواهراتی بر پایه چوب

در سال 1918 ساعت‌های جذاب Châtelaine را رونمایی کرد و توجه بسیاری از ثروتمندان را به خود جلب کرد. بیشتر شهرت ونکلیف اند آرپلز به خاطر تامین جواهرات مشتریان معرفی مانند شاهزاده گریس کِلی، دوشس ویندزور، الیزابت تیلور، باربارا هِیتون و پرنسس فوزیه و . . . شناخته‌تر شد.

آغاز طراحی های نوآورانه در ونکلیف اند آرپلز

در دهه 1920 طراحی‌های مزون بیشتر در سبک آرت‌دکو بود و در کنار آن همواره از مجموعه‌هایی رونمایی می‌کردند که از فرهنگ‌های مختلف یا اکتشافات مهم الهام می‌گرفت مانند جواهراتی که به افتخار کشف تاریخی مقبره پادشاه توت در مصر ارایه کردند.

مقالۀ پیشنهادی:  جقه نادری ، جقه ای متعلق به نادرشاه یا ادای احترام از جنس جواهر!

در سال 1926 دختر آلفرد و اِستِل، رِنه پوسِن، به عنوان مدیر طراحی در مجموعه شروع به کار کرد. رنه طرح‌های  نمادین و موفقی همچون ساعت Cadenas و دستبند Ludo و تکنیک‌هایی مانند Mystery Set را  در سال‌های بعدی ارایه کرد که به دلیل نامریی بودن چنگ‌ها، نوآوری بسیار زبان‌زدی در آن دوران بود.

رنه پوسن دختر آلفرد ونکلیف و اِستل آرپلز
رنه پوسن دختر آلفرد ونکلیف و اِستل آرپلز

در سال 1934 دستبند مدل ludo را رونمایی کرد که طرح منحصر بفرد و ساخت بی‌نظیری داشت.

در سال 1935 طرح ساعت بسیار موفق cadenas را روانه بازار کرد و به عنوان یک پیشرو در ارایه طرح‌های نامتعارف با پیچیدگی‌های ساخت نام خود را تثبیت کرد.

ادامه روند نوآوری و تثبیت جایگاه مزون

در سال 1933 مجموعه ونکلیف اند آرپِلز اولین Minaudière خود را روانه بازار کرد. کیفی بسیار مجلل و پر زرق و برق مختص بانوان شیک‌پوش که بتوانند لوازم ضروری مانند شانه، رژ لب، سیگار، فندک و . . . در آن جای دهند و همراه خود داشته باشند. رنه ایده این کیف را از همسر یکی از تاجران آمریکایی گرفته‌بود زمانی‌که که دید او وسایل ضروری خود را در یک کیف فلزی جای می‌دهد و همراه خود دارد.

مجموعه Minaudière ونکلیف اند آرپلز
مجموعه Minaudière ونکلیف اند آرپلز

در همان سال 1933 ونکلیف اند آرپلز نوعی مخراجی نوین به نام مخراجی نامرئی را ابداع کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در سال 1957 گل سینه‌هایی به شکل گل با تکنیک چنگ‌گذاری نامرئی در یکی از حراجی‌های معروف برای فروش گذاشته شد که بیش از دوبرابر قیمت تخمین زده شده به فروش رسید.

مخراجی نامرئی ونکلیف اند آرپلز
مخراجی نامرئی ونکلیف اند آرپلز

سرانجام این شرکت در آغاز دهه 1940 شعبه‌هایی را در خارج از کشور، اولین شعبه‌های خارجی آنها در نیویورک و پالم بیچ افتتاح شد.  مجموعه‌هایی مانند بالرین، که از رقصنده‌های فلامنکو الهام گرفته شده بود، و سنجاق سینه‌هایی به شکل حیوانات نیز از این مزون رونمایی شد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

مقالۀ پیشنهادی:  یکی از معروف‌ترین الماس‌های دنیا روی گردنبند فورچونا یا الهه شانس

در همان سال از طرح گل کاملیا نیز رونمایی کردند که بسیار مورد پسند  قرار گرفت.

در سال 1950 ونکلیف از طرحی رونمایی کرد که حدود 12 سال از زمان شکل گرفتن ایده تا ساخت و رونمایی آن طول کشید. گردنبندی به شکل زیپ که مانند زیپ واقعی باز و بسته می‌شد و حتی قسمتی از گردنبند هم جدا می‌شد و به شکل دستبند مورد استفاده قرار می‌گرفت. این طرح نیز به طور شگفت انگیزی باعث شهرت بیشتر ونکلیف اند آرپلز شد. و همچنان هم از طرح‌های بسیار موفق این برند است که همواره بازآفرینی می‌شود.

گردنبند و دستبند زیپ ونکلیف اند آرپلز
گردنبند و دستبند زیپ ونکلیف اند آرپلز

مشتری های سلطنتی ونکلیف اند آرپلز

در سال 1936 اولین سفارش‌ها را از طرف ادوارد هشتم برای همسرش دوشس ویندزور دریافت کرد و از اینجا بود که روابط دوشس ویندزور و رنه پوسِن آغاز شد.

دوشس وینزور
اولین جواهراتی که دوشس وینزور به ونکلیف اند آرپلز سفارش داد

در سال 1939 سفارش ساخت سرویسی جواهر عروسی پرنسس فوزیه و محمدرضا شاه پهلوی را گرفت. درباره جواهرات مراسم ازدواج پرنسس فوزیه و محمدرضا پهلوی اینجا بیشتر بخوانید.

جواهرات ونکلیف اند آرپلز پرنسس فوزیه
جواهرات ونکلیف اند آرپلز پرنسس فوزیه

در سال 1968 تاج و جواهرات فرح پهلوی را برای مراسم تاجگذاری ملکه ایران ساخت. درباره تاج شهبانو اینجا بیشتر بخوانید.

جواهرات تاجگذاری فرح پهلوی
پییِر آرپلز و تاج مراسم تاجگذاری فرح پهلوی

در سال 1968 مجموعه الحمرا رونمایی شد، گل‌های شبدر چهاربرگ، که از قصر الحمرا در اسپانیا الهام گرفته شده بود و با نیت خوش شانسی طراحی شده بود. این جواهرات به سرعت محبوب شدند و به معروف‌ترین نماد خانه جواهرات “ونکلیف اند آرپلز” تبدیل شدند. در سال 1971 شبدر طلایی چهار برگ به شبدر چهاربرگ متشکل از سنگ‌های مالاکیت و لاجورد تبدیل شد. ایده اضافه کردن سنگ‌های رنگی به این مدل دومین موفقیت استادان “ونکلیف اند آرپلز” بود. همه زنان مشهور آن دوره، در همان ساعات اولیه نمایش، مشتری این جواهرات شدند. گریس کلی، شاهزاده زیبای موناکو، عکس سوم، حتی قطعه‌های شبدر چهار برگ مخصوص به خود را داشت که از سنگهای مورد علاقه او که مروارید و لاجورد و مالاکیت بود ساخته شده بود و شاهزاده خانم در دهه هفتاد میلادی و در مراسم های عمومی آن را می پوشید.

مقالۀ پیشنهادی:  نیم‌تاج هفت زمرد ، با زمردهایی از دوران نادرشاه
گریس کلی و گردنبند الحمرا ونکلیف اند آرپلز
گریس کلی و گردنبند الحمرا ونکلیف اند آرپلز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید