شاهزاده فوزیه و سرویس الماس ونکلیف اند آرپلز

بیوگرافی شاهزاده فوزیه

فوزیه فواد متولد 14 آبان 1300 در مصر ، همسر اول محمدرضا شاه پهلوی بود. او در سوئیس تحصیل کرد و به زبان‌های انگلیسی و فرانسه آشنا شد و در 17 سالگی با محمدرضا پهلوی ازدواج کرد و سپس به بانوی نخست ایران تبدیل شد. پدرش ملک فواد پادشاه مصر و مادرش نازلی صبری ملکه بود. یک برادر بنام فاروق یکم و سه خواهر دیگر بنام‌های فایزه، فایقه و فتحیه داشت.

شاهزاده خانم جوان که در آن زمان به زیبایی خیره‌کننده اش شهرت داشت، در تاریخ 16 مارس 1939 با محمدرضا پهلوی، ولیعهد ایران ازدواج کرد. عروسی مجلل آنها که در کاخ عبدین در قاهره برگزار شد، مانند ازدواج مادر شاهزاده فوزیه، صرفا برای اهداف سیاسی بود و پیوند بین دو کشور مصرو ایران را تضمین می‌کرد.

ملکه فوزیه
شاهزاده فوزیه با سرویس الماس و پلاتین ونکلیف اند آرپلز
خانواده ملکه فوزیه
شاهزاده فوزیه به همراه برادر و سه خواهرش

سرویس الماس و پلاتین معروف فوزیه

یک سال قبل از عروسی، از Van Cleef & Arpels خواسته شد تا یک سرویس جواهر برای عروس  طراحی کنند. یک گردنبند دورشته، گوشواره، یک انگشتر و یک تاج با پلاتین و الماس تهیه شد. سرویس با الهام از سبک آرت دکو طراحی شد. خود تاج به تنهایی از 54 الماس اشکی به وزن 92 قیراط، و همچنین 530 الماس تراش باگت به وزن 72 قیراط تشکیل شده بود. بعد از به سلطنت رسیدن محمدرضا شاه، فوزیه اغلب این تاج را برای مراسم‌های مهم همراه داشت.
تاج ملکه فوزیه
طرح تهیه شده برای تاج
گردنبند ملکه فوزیه
طرح تهیه شده برای گردنبند

این سرویس در روز عروسی و همچنین بعد از ازدواج در بیشتر مراسم‌ها و جشن‌های رسمی توسط فوزیه استفاده می‌شده است.

محمدرضا پهلوی و ملکه فوزیه
فوزیه و محمد رضا پهلوی در روز عروسی

ملک فوزیه ملکه فوزیه

سرنوشت سرویس الماس

در نهایت در سال 1945 فوزیه دچار افسردگی و مشکلاتی شد که به مصر بازگشت و البته جواهراتش را هم با خود به مصر برد و سه سال بعد ازدواج آنها به طلاق انجامید و جواهرات در مصر ماندند. بعد از طلاق، شاهزاده همچنان این جواهرات را در مصر استفاده می‌کرده تا زمانی که سلطنت مصر سقوط می‌کند و برخلاف جواهرات دیگر فوزیه، این سرویس ونکلیف اند آرپلز که شامل گردنبند، تاج، گوشواره و انگشتر بوده را به عنوان اموال شخصی همراه خود نگه می‌دارد و احتمالا بعد از مرگ فوزیه این تاج به سه فرزند او ارث رسیده است.
مقالۀ پیشنهادی:  الماس دریای نور جفتِ الماس کوه نور است یا الماس نورالعین؟

آیا گردنبند الماس فوزیه به فروش رسیده

همراه با این مجموعه، گردنبندی نیز برای ملکه نازلی مادر فوزیه طراحی شد که در روز مراسم ازدواج فوزیه همراه داشته است و اغلب در نوشته‌ها به اشتباه ذکر شده که متعلق به فوزیه بوده است. این گردنبند دارای یک الماس گرد 6 قیراطی در مرکز است که با 161 قیراط الماس گرد ریزتر و حدود 50 قیراط الماس باگت تزیین شده بود. در نهایت در سال 2015 در حراج ساتبیز به مبلغ 4.3 میلیون دلار به فروش رسید.
ملکه نازلی مادر فوزیه
نازلی صبری مادر فوزیه همراه گردنبند ونکلیف اند آرپلز

گردنبند ملکه نازلی

دیدگاهتان را بنویسید