الماس نورالعین یکی از بزرگ‌ترین الماس‌های صورتی دنیا

مشخصات فیزیکی الماس نورالعین

الماس نورالعین یکی از بزرگ‌ترین الماس‌های صورتی دنیا می‌باشد. ابعاد این الماس 30×26×11 و وزن آن حدود 60 قیراط می‌باشد. این الماس اکنون روی تاجی با همین نام در خزانه ملی جواهرات ایران نگهداری می‌شود.
برای اینکه متوجه کمیاب بودن این الماس شویم کافیست بدانیم در معادن آرجیل استرالیا که از مهم‌ترین منابع استخراج الماس صورتی می‌باشد از حدود 1 میلیون قیراط الماس راف و تراش نخورده که استخراج می‌شود، تنها 1 قیراط الماس صورتی پیدا می‌شود، یعنی 0.0001 درصد که خیلی کم می‌باشد. بنابراین با وزنی که این الماس دارد با یک الماس بسیار کمیاب روبرو هستیم.
از طرفی این الماس درجه IIA از موسسه GIA دارد یعنی به لحاظ کیفیت و پاکی و درجه رنگ بسیار مرغوب می‌باشد. همه اینها در کنار هم این الماس را به یکی از کمیاب‌ترین و ارزشمندترین الماس‌های دنیا تبدیل کرده است.
تاج نورالعین
الماس نورالعین روی تاج نورالعین

تاریخچه الماس نورالعین

در سال 1347 ه.ش. تیمی از طرف دانشگاه سلطنتی تورنتوی کانادا برای بررسی گنجینه جواهرات خزانه ملی، وارد ایران شدند. نتایج تحقیقات گسترده‌ آنها روی جواهرات ایران در قالب یک کتاب با نام جواهرات سلطنتی ایران به چاپ رسید.
طبق تحقیقات دقیقی که تیم کانادایی روی جواهرات و سنگ‌های خزانه ملی انجام دادند، متوجه شدند سنگ دیگری در خزانه وجود دارد که به لحاظ مشخصات فیزیکی و البته مشخصات کریستالوگرافی بسیار شبیه به الماس نورالعین می باشد. آن الماس، الماس دریای نور بود. درباره الماس دریای نور اینجا بخوانید.
با توجه به اینکه وزن الماس نور‌العین حدود 60 قیراط می باشد و وزن دریای نور بین 175 تا 195 قیراط می‌باشد، وزن مجموع آنها بین 235 تا 255 قیراط می‌شود و با احتساب کسر وزن الماس هنگام تراش به نظر می‌رسد این دو سنگ هر دو از یک قطعه بوده‌اند. به نظر می رسد این دو الماس هر دو از گرند تیبل، الماسی که تاورنیه حدود چهارصد سال پیش دیده بوده، می باشند.
الماس دریای نور
الماس دریای نور روی یک پیش کلاه

گفته می‌شود ژان باتیست تاورنیه، جهانگرد و جواهرساز فرانسوی قرن هفدهم آن را در گلکوندا در آندرا پرادش، واقع در هند جنوبی، در سال 1642 دیده بود.

مقالۀ پیشنهادی:  گوهرهای گران‌قیمت یا سنگ‌های قیمتی

ورود الماس نورالعین به ایران

بعدها این الماس به شاه‌جهان، پادشاه مغول رسید و روی تخت طاووس شاه جهان قرار گرفت. بعد از آن در سال 1739 نادرشاه آن را با خود به ایران آورد. این دو الماس احتمالا در سال 1250 ه.ش. از هم جدا شده و بعد از تراش به دو الماس دریای نور و نورالعین تبدیل شده اند. هر دوی این الماسها اکنون در خزانه ملی جواهرات ایران نگهداری می شوند.

نادرشاه افشار
پرتره نادرشاه افشار

سفارش ساخت تاج با الماس نورالعین

در سال 1958، محمدرضا پهلوی دستور ساخت یک نیم‌تاج با الماس صورتی نورالعین، را به جواهرساز آمریکایی هری وینستون داد تا برای مراسم ازدواجش با فرح دیبا مورد استفاده قرار گیرد. تاج در مجموع شامل 324 قطعه الماس‌های صورتی، زرد و سفید است که برخی از آنها وزن‌هایی بین 14 تا 19 قیراط دارند.
تاج نورالعین
تاج نورالعین روی سر فرح پهلوی (عکس از سایت gettyimage)
تاج نورالعین
الماس نورالعین روی تاج نورالعین در مراسم ازدواج فرح پهلوی

 

فرح دیبا در سال 1959 میلادی (1338شمسی) این تاج را به همراه یک گردنبند الماس، یک دستبند الماس و گوشواره‌هایی با الماس‌های زرد اشکی ست کرد. بعد از آن هم در بسیار از مراسم رسمی و دیدار با مقامات کشورهای دیگر هم از این تاج استفاده می‌کرده است.
فرح پهلوی
فرح پهلوی در روز افتتاحیه جشنهای 2500 ساله

این تاج به همراه سایر جواهرات سلطنتی، در خزانه ملی جواهرات ایران در بانک مرکزی نگهداری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید