گوهرهای گران‌قیمت یا سنگ‌های قیمتی

در این مطلب با گوهرها یا سنگ‌های قیمتی و ویژگی‌های آنها آشنا خواهید شد. برای آنکه بدانید گوهرها یا سنگ‌های زینتی چگونه به دو دسته قیمتی و نیمه‌قیمتی تقسیم می‌شوند،  اینجا را بخوانید.

سنگ‌های قیمتی یا گوهرها، به کانی‌ها و یا اجسام آلی گفته می‌شود که طبیعی بوده و دارای شاخصه‌هایی از جمله زیبایی (Beauty)، کمیابی (Rarity) و استحکام و استقامت (Durability) می‌باشند.

سنگ‌های قیمتی دارای کیفیت‌های متفاوتی می‌باشند که در زیبایی آنها تاثیر بسزایی دارد. ما در جواهرات سفارشی، از سنگ‌های قیمتی با بالاترین کیفیت استفاده می‌کنیم.

ویژگی گوهرها یا سنگ‌های قیمتی

سنگ‌های قیمتی همگی در ۳ شاخصه زیبایی، کمیابی و استقامت امتیاز بالایی می‌گیرند و بسیار ارزشمند هستند که از آن جمله می‌توان به الماس، زمرد، یاقوت سرخ و یاقوت کبود و نیز سنگ‌های دیگری چون الکساندرایت اشاره کرد. برای آشنایی با سنگ‌های نیمه‌قیمتی، اینجا را بخوانید. در ادامه با سنگ‌های قیمتی بیشتر آشنا شوید:

الماس (Diamond)

الماس های رنگی

الماس در فشار و حرارت بالایی تشکیل می‌شود که فقط در عمق ۱۰۰ متری زیر زمین وجود دارد. اتم‌های الماس به یک صورت در تمام جهات پیوند دارند. گرافیت هم مانند الماس فقط از کربن ساخته شده است، اما طرز تشکیل و نوع کریستال‌های آن با الماس کاملا متفاوت است. گرافیت آنقدر نرم است که شما می‌توانید به راحتی با آن بنویسید، در حالی که الماس به قدری سخت است که شما فقط می‌توانید آن را با الماسی دیگر خط بندازید. این سنگ تقریبا در تمام جواهرات به صورت تکی و یا در کنار سنگ‌های دیگر استفاده می‌شود. از مهمترین برندهایی که از الماس استفاده می‌کنند، می‌توان Graff ،Forevermark و Harry Winston را نام برد. برای آنکه بیشتر درخصوص الماس بدانید ویکیپدیا را بخوانید.

مقالۀ پیشنهادی:  الماس نورالعین یکی از بزرگ‌ترین الماس‌های صورتی دنیا

الماس با رنگ‌های فانتزی (Fancy Colored Diamond)

الماس های رنگی

سنگ‌های الماس دارای رنگ D تا Z  هستند. هرچه میزان رنگ آنها بیشتر بشود از ارزش آنها کاسته می‌شود. تنها تفاوت در رابطه رنگ‌های فانتزی الماس مثل زرد، صورتی، آبی و حتی سیاه این است که هرچه میزان و خلوص رنگ بیشتر شود ارزش آن بالاتر می‌رود. یک الماس بزرگ و با رنگ کاملا واضح بسیار کمیاب و ارزشمند است.

یاقوت سرخ (Ruby)

یاقوت قرمز

یاقوت قرمز گران‌ترین گوهر رنگی در دنیاست و همین امر باعث شده است که یاقوت قرمز در بازار جهانی سنگ‌های رنگی بسیار مورد توجه باشد. یاقوت از خانواده کروندوم است. سنگ‌های این خانواده در خالص‌ترین حالت، بی‌رنگ می‌باشند، اما زمانی که عناصر واسطه در تشکیل کریستال دخیل می‌شوند، رنگ‌های مختلفی را در سنگ‌های این خانواده ایجاد می‌کنند. رنگ قرمز در یاقوت قرمز به علت وجود عنصر کرومیوم در ساختار کریستالی این سنگ می‌باشد. برای آنکه بیشتر درخصوص یاقوت بدانید ویکیپدیا را بخوانید.

یاقوت کبود (Sapphire)

یاقوت کبود

علاوه بر یاقوت کبود و یاقوت قرمز، خانواده کروندوم شامل یاقوت‌های دیگری با رنگ‌های بنفش، سبز، زرد، نارنجی، صورتی، ارغوانی و دیگر رنگ‌های متوسط هم می‌شود که به آنها یاقوت‌های فانتزی گفته می‌شود. برخی از یاقوتها می‌توانند پدیده تغییر رنگ داشته باشند این سنگها در نور سفید به رنگ آبی و در نور زرد به رنگ ارغوانی باشند.

زمرد (Emerald)

زمرد

متخصصان گوهرشناسی بین سنگ‌های سبز تفاوت‌هایی قایل می‌شوند که باعث می‌شود یک سنگ زمرد و یک سنگ، بریل سبز کم‌ارزش شود. بیشتر متخصصان، آزمایشگاه‌های گوهرشناسی و مراکز خرید و فروش سنگ‌های رنگی، یک سنگ را بریل سبز می‌نامند وقتی که رنگ آن سبز خیلی روشن باشد تا جایی که نتوان به آن زمرد گفت. البته در میزان این روشنی اختلاف نظری بین متخصصین است. برای آنکه بیشتر درخصوص زمرد بدانید ویکیپدیا را بخوانید.

مقالۀ پیشنهادی:  آزوریت-مالاکیت در فنگشویی

الکساندرایت (Alexandrite)

الکساندرایت

این سنگ، از ارزشمندترین و گران‌قیمت‌ترین گوهرها می‌باشد. گاهی توسط جواهردوستان به عنوان سنگی که در روز زمرد است و در شب یاقوت می‌باشد از آن یاد می‌شود. به این دلیل که این سنگ کمیاب، دارای پدیده تغییر رنگ در مجاورت نور زرد و سفید می‌باشد. اولین بار این سنگ در سال ۱۸۳۰ میلادی در روسیه کشف شد و در حال حاضر در سریلانکا، شرق آفریقا و برزیل نیز یافت می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید