تاج امپراطوری روسیه ، با ارزش‌ترین قطعه صندوق الماس روسیه

تاج امپراطوری روسیه بی‌شک یکی از ارزشمندترین قطعات موجود در صندوق الماس روسیه در کاخ کرملین است. این تاج یکی از جواهراتی است که از جریان هرج و مرج‌های بعد از انقلاب بولشویک‌ها جان سالم به‌در برد و مورد غارت یا فروش قرار نگرفت. درباره تاریخچه صندوق الماس روسیه و اتفاقاتی که در جریان انقلاب بولشویک برای آن افتاد اینجا بیشتر بخوانید.

تاریخچه ساخت تاج

تاج روسیه که در حال حاضر در صندوق الماس روسیه است، برای تاجگذاری کاترین کبیر در سال 1762 و به دستور او ساخته شد.

کاترین کبیر همراه با تاج امپراطوری روسیه
کاترین کبیر، کسی که دستور ساخت تاج امپراطوری را صادر کرد

تا قبل از کاترین کبیر تاجی با این شکوه عظمت وجود نداشت. حاکمان روسیه تا آن زمان از کلاه‌هایی به نام Monomakh استفاده می‌کردند. بیشتر این حاکمان تاج قبلی را ذوب می‌کردند و دستور ساخت تاج جدیدی را می‌دادند. به همین دلیل تعداد کمی از این کلاه‌ها در مجموعه جواهرات سلطنتی روسیه وجود داشت.

کلاه تاجگذاری حاکمان روسیه تا قبل از ساخت تاج امپراطوری روسیه
Monomakh کلاه تاجگذاری حاکمان روسیه تا قبل از ساخت تاج امپراطوری روسیه

اما بعد از ساخت تاج در سال 1762 تا زمان سرنگونی امپراطوری روسیه در زمان نیکلای دوم در سال 1917 توسط انقلاب بولشویک‌ها، همه امپراطورهای روسیه از همین تاج برای تاجگذاری استفاده کردند. اسامی تمام حاکمانی که بعد از کاترین کبیر این تاج را بر سر گذاشتند از این قرار است: پل اول (پسر کاترین دوم) در آوریل 1797،  الکساندر اول (پسر پل اول) در سپتامبر 1801، نیکلای اول (برادر الکساندر اول) در سپتامبر 1826، الکساندر دوم (پسر نیکلای اول) در سپتامبر 1856، الکساندر سوم (پسر الکساندر دوم) در ماه مه 1883، و نیکلاس دوم (پسر الکساندر سوم) در می 1896.

نیکلای دوم آخرین تزار روسیه که تاج امپراطوری روسیه را بر سر گذاشت
نیکلای دوم آخرین تزار روسیه که تاج امپراطوری روسیه را بر سر گذاشت

طراحی و ویژگی‌های ظاهری تاج

تاج امپراطوری روسیه به دستور کاترین کبیر و توسط Jérémie Pauzié که جواهرساز دربار روسیه بود ساخته شد. طرح کلی تاج از کلاه‌های به نام Mitre  یا  Miter که رهبران مذهبی کاتولیک روی سر می‌گذاشتند، الهام گرفته بود. درباره  Mitre اینجا بیشتر بخوانید.

مقالۀ پیشنهادی:  حلقه نامزدی ثریا اسفندیاری، بخشی از جواهراتی که به نفع خیریه به فروش رسید
کلاه رهبران مذهبی روسیه که منبع الهام تاج امپراطوری روسیه بود
Mitre کلاه رهبران مذهبی روسیه-مراسم تاجگذاری همسر الکساندر سوم

این جواهرساز در خاطرات خود این تاج را یکی از غنی‌ترین اشیایی خوانده که تا آن زمان در اروپا وجود داشته است. در قسمت میانی نواری با طرح برگ‌های بلوط که نشان‌دهنده قدرت و انعاطاف‌پذیری است قرار گرفته است. در ساخت این تاج باشکوه 4936 قطعه الماس، 75 قطعه مروارید سفید و یک قطعه سنگ تراش نخورده قرمز با وزنی حدود 400 قیراط که تا سال 1922 تصور می‌شد یاقوت است، بکار رفته است.

تاج امپراطوری روسیه
تاج اصلی امپراطوری روسیه

در بالای سنگ قرمز که در سال 1922 مشخص شد اسپینل است، یک صلیب قرار گرفته که بر نقش مذهبی پادشاه تاکید می‌کند. Jérémie Pauzié در خاطرات خود این تاج را یکی از غنی‌ترین اشیایی خوانده که تا آن زمان در اروپا وجود داشته است.

سرانجام تاج امپراطوری روسیه

نیکلای دوم بعد از اقدامات برای انقلاب در سال 1905 تغییراتی در ساختار دولت ایجاد کرد که از آن جمله افتتاح مجلس دومای روسیه بود. تاج امپراطوری روسیه آخرین بار در سال 1906 در مراسم بازگشایی مجلس دومای روسیه در یک مراسم دولتی حضور داشت. در عکس زیر تاج سمت راست تزار روسیه قرار گرفته است.

آخرین حضور تاج امپراطوری روسیه در مراسم دولتی
آخرین حضور تاج امپراطوری روسیه در مراسم دولتی

این تاج از جمله قطعاتی هست که در جریان هرج و مرج بعد از انقلاب 1917 و اتفاقاتی که برای جواهرات سلطنتی روسیه افتاد، جان سالم به‌در برد. در سال 2012 به مناسبت 250 امین سالگرد ساخت تاج، ماکتی از جنس طلای سفید و الماس از تاج ساخته شد. تاج اصلی در کاخ کرملین و در نمایشگاه عمومی جواهرات روسیه است. برای نمایشگاه‌های خارجی و مواردی که از امنیت کامل برخوردار نباشد، از ماکت تاج استفاده می شود.

مقالۀ پیشنهادی:  داستان عجیب و زیبای الماس کوه نور
ماکت تاج امپراطوری روسیه
ماکت تاج امپراطوری روسیه

دیدگاهتان را بنویسید