تخت نادری یا تخت نادر، یکی از سه تخت سلطنتی موجود در خزانه ملی جواهرات ایران

تخت نادری یا تخت نادر

این تخت در واقع به دستور فتحعلی‌شاه قاجار و در سال 1812 میلادی یا 1191 هجری شمسی ساخته شده و ارتباطی با نادرشاه افشار ندارد.  نادر دربان فارسی به معنای کمیاب می‌باشد و این تخت در اصل نامش تختِ نادر می‌باشد به معنای تخت کمیاب که قطعا به دلیل استفاده بیش از 25000 قطعه جواهر در آن این نام برای آن انتخاب شده است.این تخت که ظاهر آن شبیه صندلی می‌باشد از تخت پادشاهی داریوش پادشاه هخامنشی الهام گرفته است در دوران صفویه هم پادشاهان از چنین تخت‌های پادشاهی استفاده می‌کرده‌اند.‌ بدنه این تخت از چوب ساخته شده است که روی آن با ورق طلا پوشیده شده و برای تزئین آن از سنگ‌های قیمتی و میناکاری استفاده شده است. در قسمت جلویی و پایین این تخت یک قسمت مستطیلی وجود دارد که هم به عنوان پله برای بالارفتن استفاده می‌شده و هم محل قرار گرفتن پای پادشاهان بوده است. در قسمت میانی قطعه‌ای مانند پر طاووس و در دو طرف کمی پایین‌تر دو خورشید جواهرنشان قرار گرفته است.تخت نادریپایین خورشیدها در دو طرف ترکیبی از سر طوطی و اردک قرار گرفته و در کناره‌ها زیر دسته‌های صندلی دو اژدها که سر آنها هم شبیه به اردک هست جا گرفته در قسمت تکیه‌گاه صندلی یک مدالیون بزرگ جواهرنشان طراحی شده که با سنگ‌های الماس و زمرد و یاقوت و اسپینل دیزاین شده در قسمت پایین نشیمن‌گاه هم گلی چهار پر که از طرح‌ها و فرمهای هندی الهام گرفته قرار دارد که آن هم پوشیده از انواع سنگ‌های قیمتی می‌باشد. در تمام قسمت‌ها نقوش اسلیمی هم دیده می‌شود که همین مساله طراحی این قطعه را به تلفیقی از هنر ایرانی و هندی تبدیل کرده است. درپایین‌ترین قسمت صندلی که جای پای شاهان هست یک شیر طراحی شده که مزین به میناکاری و سنگ‌های قیمتی است. بین قسمت تکیه‌گاه و نشیمن‌گاه فضایی قرار دارد که 16 پلاک طلا که اشعاری روی آن نوشته شده نصب شده است 4 تا زیر تکیه‌گاه و روی دسته‌ها هر طرف سه تا در قسمت داخلی و سه تا در قسمت بیرونی می‌باشد. به نظر می‌رسد میناکاری قرمز روی این پلاک‌ها در زمان ناصرالدین شاه قاجار انجام شده است.

مقالۀ پیشنهادی:  الماس نورالعین یکی از بزرگ‌ترین الماس‌های صورتی دنیا

تمام قسمت‌های این تخت قابل جدا شدن از هم هستند. در واقع این تخت از قرار گرفته 12 قطعه جداگانه در کنار هم تشکیل می‌شود گویا دلیل این روش ساخت راحتی در جابه‌جایی تخت بوده است. این تخت هنگامی که هر 12 قطعه آن در کنار هم قرار بگیرند، 2.25 متر طول و 95 سانتی متر عرض دارد. اغلب سنگهایی که در این تخت استفاده شده زمرد می‌باشد اما از سنگ‌های الماس و یاقوت قرمز و یاقوت کبود و اسپینل هم استفاده شده است در کل بیش از 26000 قطعه سنگ قیمتی برای تزئین این تخت بکار رفته است.

 

اسپینل‌ها:

روی قسمت تکیه‌گاه تخت، در قسمت میانی، یک دایره از سنگ‌های قرمز اسپینل به قطر 42 سانتی‌متر قرار دارد که 40 قطعه سنگ اسپینل که قطر میانگین آنها 14*10 میلی‌متر است. داخل دایره چهار سنگ اسپینل دیگر با مشخصات زیر قراردارد، از بالا سمت راست در جهت عقربه‌های ساعت:

  • 28*24  میلی‌متر و وزن حدود 65 قیراط که بهترین اسپینل این تخت می‌باشد با رنگ قرمز پر رنگ و کیفیت عالی
  • 23*21 میلی‌متر و وزن حدود 45 قیراط ، قرمز و با کمی ناخالصی
  • 22*20  میلی‌متر و وزن حدود 35 قیراط ، قرمز و با کمی ناخالصی
  • 28*24  میلی‌متر و وزن حدود 65 قیراط ، قرمز و با کمی ناخالصی

تعدادی دیگر از اسپینل‌ها در مرکز گل‌ها و شکوفه‌هایی که در قسمت‌های مختلف تخت وجود دارد استفاده شده که وزن‌هایی بین 24 تا 44 قیراط دارند.

تخت نادری

زمردها:

روی دایره  اسپینل چهار زمرد بزرگ در چهار طرف و یک زمرد درشت در وسط دایره قرار دارد. زمرد میانی طرح با ابعاد 47*40 میلی‌مترو وزنی حدود 225 قیراط قرار گرفته است. چهار زمرد اطراف از بالا در جهت عقربه‌های ساعت دارای مشخصات زیر می‌باشد:

  • 43*34 میلی‌متر و وزن حدود 170 قیراط با رنگ سبز-آبی و با ناخالصی
  • 37 میلی‌متر و وزن حدود 130 قیراط با رنگ سبز-آبی و با ناخالصی
  • 32*35 میلی‌متر و وزن حدود 100 قیراط با رنگ سبز-آبی و با ناخالصی
  • 35*37 میلی‌متر و وزن حدود 125 قیراط با رنگ سبز-آبی و با ناخالصی
مقالۀ پیشنهادی:  الماس دریای نور جفتِ الماس کوه نور است یا الماس نورالعین؟

در خارج از دایره اسپینل هم چهار زمرد درشت دیگر قرار گرفته که مشخصات آنها از بالا سمت راست در جهت عقربه‌ها به قرار زیر است:

  • 24*34 میلی‌متر و وزن حدود 60 قیراط با رنگ سبز-آبی و با ناخالصی
  • 24*37 میلی‌متر و وزن حدود 70 قیراط با رنگ سبز-آبی و با ناخالصی
  • 19*30 میلی‌متر و وزن حدود 40 قیراط با رنگ سبز-آبی و با ناخالصی
  • 24*32 میلی‌متر و وزن حدود 60 قیراط با رنگ سبز-آبی و با ناخالصی

در پنل زیر نشیمن‌گاه، یک گل چهاربرگ طراحی شده است که در مرکز چهار برگ و همین‌طور وسط گلبرگ‌ها هم زمردهای درشتی قرار گرفته  است. زمرد مرکزی طرح با ابعاد 31*24 و وزنی حدود 55 قیراط است و زمردهای وسط گلبرگها که دایره هستند، از بالا در جهت عقربه‌های ساعت دارای مشخصات زیر می‌باشند:

  • 23 میلی‌متر و وزن حدود 37 قیراط با رنگ سبز-آبی و با ناخالصی
  • 24 میلی‌متر و وزن حدود 40 قیراط با رنگ سبز-آبی و با ناخالصی
  • 24 میلی‌متر و وزن حدود 40 قیراط با رنگ سبز-آبی و با ناخالصی
  • 22 میلی‌متر و وزن حدود 35 قیراط با رنگ سبز-آبی و با ناخالصی

12 زمرد دیگر در مرکز گل‌ها و شکوفه‌های اطراف این طرح قرار گرفته که وزن‌های آنها بین 35 تا 90 قیراطی می‌باشد.

یاقوت‌های قرمز:

روی سطح بدن حیوانات و پرندگانی که در تخت قرار گرفته تعداد زیادی یاقوت قرمزقرار دارد و در تمام تخت هم یاقوت‌های قرمز زیادی بکار رفته است اما مهمترین‌شان در قسمت بالای تخت که شکلی شبیه خورشید طراحی شده است در میانه خورشید قرار گرفته که ابعاد 20*20 میلی‌متر و وزنی حدود 35 قیراط دارد.

مقالۀ پیشنهادی:  تاج پهلوی ، تاجی برگرفته از هنر ساسانیان

یاقوت‌های کبود:

تعداد کمی یاقوت کبود در این تخت قرار دارد که تعدادی یاقوت کبود روی سینه و اطراف مردمک چشم طرح شیری که در پله پایین تخت قرار دارد جا گرفته است. روی سطح پله جایی که پای پادشاهان قرار می‌گرفته، دو یاقوت کبود یکی در ابعاد 15*13 میلی‌متر و وزنی حدود 16 قیراط و دیگر در ابعاد 20*14 میلی‌متر و وزنی حدود 26 قیراط قرار گرفته است. دو یاقوت کبود دیگر در نوار زیر نشیمن‌گاه قرار دارد.

الماس‌ها:

الماس‌های بسیار زیادی در تمام تخت بکار رفته ولی الماس‌ها اغلب در اندازه‌های بزرگی نیستند. بزرگ‌ترین الماس در زیر خورشیدی که در قسمت میانی و بالای تخت است، قرار گرفته که ابعاد آن 13*15 میلی‌متر است و درخشش بسیار چشمگیری دارد. علاوه بر آن در نوار باریک زیر نشیمن‌گاه الماس‌هایی در ابعاد بین 10 تا 25 قیراط قرار دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید