جواهرات هایدی هورتن ، در بزرگترین حراجی تاریخ کریستیز

درباره هایدی هورتن

هایدی هورتن، همسر یکی از ثروتنمدترین مردان اروپا، هلموت هورتن بود که در ماه ژوئن سال 2022 درگذشت. هایدی هورتنِ اتریشی بعد از فوت همسر ثروتمندش در سال 1987، وارث بیش از یک میلیارد دلار شد. هایدی همسرش را در سال 1959 زمانی‌که 19 سال سن داشت در یک رستوران در اتریش ملاقات کرد. بعد از فوت همسرش او عضو هیات مدیره خیریه‌ای به نام همسرش شد که از تحقیقات پزشکی و مراقبت‌های پزشکی حمایت می‌کرد. در سال 2020 هایدی هورتن یک خیریه دیگر در  وینِ اتریش به‌نام خودش تاسیس کرد. این خیریه علاوه بر فعالیت‌های سابق از موزه هنرهای معاصر نیز حمایت می‌کرد.

هایدی هورتن
معروف ترین پرتره هایدی هورتن

هایدی هورتن علاوه بر جمع‌آوری مجموعه‌ای از آثار هنری از هنرمندان مطرح دنیا، به جمع‌آوری و خرید جواهرات بسیار علاقه داشت. این زوج هر دو عاشق جواهرات بودند. هلموت هورتن یک قطعه الماس آبی  به وزن 35.56 قیراط به عنوان هدیه ازدواج به هایدی داد. این قطعه قبلا بخشی از جواهرات خانواده سلطنتی اتریش بوده که در سال 2008 توسط هایدی هورتن برای فروش به حراجی کریستیز سپرده‌شد. خریدار این قطعه تاریخی و بی‌نظیر، لارنس گِرَف، صاحب برند جواهرات گِرَف، بود که آن‌را به مبلغ 24.3 میلیون دلار خریداری کرد.

الماس آبی هایدی هورتن
هدیه ازدواج هایدی هورتن

مجموعه جواهرات هایدی هورتن از برندهایی مانند بولگاری، کارتیه، هری وینستون، ونکلیف اند آرپلز و دیگر برندهای مطرح دنیا می‌باشد.

بزرگترین فروش تاریخ حراجی کریستیز تا کنون

برآورد قیمت مجموعه جواهرات هایدی هورتن بیش از 150 میلیون دلار تخمین زده شده‌است. این بزرگترین فروش جواهرات کریستیز در طول تاریخش می‌باشد. قبل از این کلکسیون شخصی، کلکسیون جواهرات الیزابت تیلور با قیمتی حدود 115 میلیون دلار در سال 2011 و حراج مجموعه مهاراجه‌ها و شکوه مغول‌ها در سال 2019 با قیمتی حدود 109 میلیون دلار تنها مجموعه جواهرات‌هایی بودند که در حراجی کریستیز با مبلغی بیش از 100 میلیون دلار به‌فروش رسیده‌بودند. درباره حلقه‌های ازدواج الیزابت تیلور اینجا بیشتر بخوانید. فروش مجموعه جواهرات هایدی هورتن رکورد جدیدی در فروش مجموعه‌های شخصی در کریستیز خواهد بود. علاوه بر اینکه مبلغ تخمین‌زده شده بالاتر از فروش‌های رکوردشکن قبلی است، به احتمال زیاد به‌دلیل خاص بودن جواهرات موجود در این کلکسیون فروش نهایی بالاتر از قیمت تخمینی خواهد بود.

مقالۀ پیشنهادی:  گردنبند بریولت ملکه مادر در مراسم ازدواج محمدرضا پهلوی و پرنسس فوزیه

معرفی برخی جواهرات مجموعه هایدی هورتن

در ادامه برخی از ارزشمندترین قطعات کلکسیون شخصی هایدی هورتن را معرفی خواهم کرد:

به گفته برخی نزدیکان، هایدی هورتن جواهرات را برای استفاده و لذت بردن از زیبایی‌شان خریداری می‌کرد نه برای سرمایه‌گذاری.

او تمام قطعات را با ظرافت و دقت خاصی انتخاب می‌کرده، به‌طوری‌که مجموعه بولگاری هایدی هورتن که از سال‌های 1970 تا  پایان دهه 1990 جمع‌آوری کرده بود یکی از پنج مجموعه برتر بولگاری است‌. این مجموعه به خوبی ویژگی‌های جواهرات بولگاری در آن دوران را به نمایش می‌گذارد.

گردنبند یاقوت و زمرد و الماس بولگاری

در میانه این گردنبند که پوشیده از یاقوت و زمرد است، یک الماس 46.56 قیراطی قرار دارد. این الماس ابتدا در سال 1975 توسط کارتیه فروخته شد. سپس هری وینستون خریداری شد و بعد از آن بولگاری آن‌را روی این گردنبند کار کرد. هایدی هورتن این گردنبند را در سال 1994 از بولگاری خرید.

جواهرات هایدی هورتن
گردنبند بولگاری

گردنبند زمرد مغولِ بزرگ از هری وینستون

هایدی هورتن به سنگ سبز بسیار علاقه داشته‌است. به همین دلیل او مجموعه مفیسی از زمرد و جید را جمع آوری کرده بود. در میان جواهرات او زمرد مغول خودنمایی می‌ند. زمرد 362.45 قیراطی معروف به زمردِ مغولِ بزرگ روی گردنبندی از برند هری وینستون. زمردی که روی آن حکاکی‌های ظریفی انجام شده و باعث چندین برابر شدن زمرد شده است.

جواهرات هایدی هورتن
گردنبند زمرد هری وینستون

 مجموعه جواهرات جید هایدی هورتن

هایدی هورتن به‌دلیل علاقه‌ای که به سنگ‌های سبز داشته علاوه بر زمرد، جواهرات نفیسی از سنگ جید را نیز جمع‌آوری کرده بود. در میان تمام انگشترها، سنجاق‌سینه‌ها، گردنبندها و گوشواره‌های جید که هایدی هورتن جمع‌آوری کرده بود، یک گردنبند جید بسیار برجسته می‌باشد. این گردنبند در سال 2009 توسط هایدی هورتن خریداری شد. گردنبند از 25 مهره گرد و بسیار خوشرنگ و شفاف تشکیل شده‌است. اینخصوصیات آن را به یک گردنبند جید بسیار خاص تبدیل کرده‌است.

مقالۀ پیشنهادی:  داستان عجیب و زیبای الماس کوه نور
جواهرات هایدی هورتن
گردنبند جید هایدی هورتن

انگشتر یاقوت قرمز کارتیه

یکی دیگر از جواهرات خارق‌العاده این مجموعه، انگشتر یاقوت قرمز از برند کارتیه است. یاقوت قرمز این انگشتر به‌نام ” طلوع آفتاب” معروف است. یاقوتی به رنگ خونِ کبوتر(که از جمله گرانت‌ترین و محبوب‌ترین رنگ‌های یاقوت قرمز است) از برمه که وزنی معادل 25.59 قیراط دارد. یاقوت قرمز با این درجه از کیفیت و رنگ در این اندازه بسیار کمیاب است.

جواهرات هایدی هورتن
انگشتر یاقوت قرمز کارتیه

گردنبند الماس بریولتِ هند

این گردنبند یکی از ساخته‌های برند هری وینستون است. نکته‌ای که این گردنبند را بسیار خاص کرده‌است، الماس در برش بریولت و به‌وزن 90.38 قیراط است. این الماس در پاریس برش خورده است و در اوایل قرن بیستم توسط کارتیه خریداری شد. در سال 1911 کارتیه آن‌را روی یک سنجاق سینه کار کرد و به یک سرمایه‌دار آمریکایی به‌نام جورج بلومنتال فروخت. این الماس در سال 1950 توسط هری وینستون خریداری شد. هری وینستون الماس بریولت را روی یک گردنبند کار کرد و در سال 1971 به هایدی هورتن فروخت. این گردنبند در معروف‌ترین پرتره هایدی هورتن دیده می‌شود.

جواهرات هایدی هورتن
گردنبند بریولت هری وینستون

گردنبند مروارید هری وینستون

یک گردنبند مروارید متشکل از سه رشته مروارید یکی دیگر از آثار برجسته این مجموعه است. این گردنبند شامل 175 عدد مروارید طبیعی آب شور است. قفل این گردنبند از یک قطعه الماس صورتی در برش کوشن کات و به‌وزن 11.15 قیراط تشکیل شده‌است. به گفته کارشناسان جواهرات در کریستیز، این گردنبند یکی از بهترین گردنبندهای مروارید است که تا کنون در این مجموعه بوده‌است.

جواهرات هایدی هورتن
گردنبند مروارید هری وینستون

گردنبند ونکلیف اند آرپلز

یکی دیگر از قطعات خارق‌‌العاده کلکسیون جواهرات هایدی هورتن، گردنبند زیبایی متشکل از اونیکس، یاقوت قرمز، زمرد و الماس از برند ونکلیف اند آرپلز است. طرح این گردنبند از طرح‌های مصری الهام گرفته‌است. این گردنبند در سال 1924 ساخته شده و هایدی هورتن آن‌را در سال 2018 از حراجی کریستیز در ژنو خریداری کرده بود..

مقالۀ پیشنهادی:  الماس‌ها و یاقوت‌های آسیایی روی تاج ملکه انگلستان

در نیمه اول قرن بیستم، بعد از کشف مقبره توت عنخ آمون، بیشتر جواهرات با الهام هنر مصری ساخته ‌می‌شد. در این میان ونکلیف اند آرپلز و کارتیه از پیشگامان این سبک بودند و آثاری به یاد ماندنی از آن دوران از این برندها به‌جا مانده است. از این گردنبند تنها دو نمونه ساخته شد که از محل گردنبند دوم هیچ نشانه‌ای در دست نیست.

جواهرات هایدی هورتن
گردنبند ونکلیف اند آرپلز

سرانجام جواهرات هایدی هورتن

هایدی هورتن در سال 2018 یک نمایشگاه از آثار نقاشی و هنری که با همسرش جمع‌آوری می‌کردند برگزار کرد و یکی از پربازدید ترین نمایشگاه‌ها بود. او تصمیم گرفت تا یک نمایشگاه دائمی از این آثار برگزار کند تا همه بتوانند از آن دیدن کنند. در سال 2022 تنها چند روز بعد از افتتاح نمایشگاه دائمی این آثار درگذشت. طبق وصیت هایدی هورتن، جواهرات او قرار است در حراجی کریستیز در ماهِ می 2023 به‌فروش برسد و عواید آن صرف امور خیریه‌ای شود که خودش موسس آن بوده‌است.

هایدی هورتن
هایدی هورتن در اواخر عمر

دیدگاهتان را بنویسید