سوتیریو بولگاری چطور برند جهانی جواهرات بولگاری را تاسیس کرد؟

سوتیریو بولگاری که نام واقعی او سوتیریو وولگاریوس بود، موسس برند جهانی جواهرات بولگاری، در سال 1857 در منطقه‌ای به نام اِپیروس که در مرز بین یونان و آلبانی بود به دنیا آمد. در این نوشته تاریخچه تاسیس این برند لوکس را مرور می‌کنیم.

سوتیریو بولگاری
سوتیریو بولگاری

خانواده بولگاری از دوران بیزانس به ساخت ظروف و تجهیزات و زیورآلات نقره مشغول بودند و به نوعی کسب و کار آبا و اجدادیشون بود. اما سوتیریو در میان یازده خواهر و برادرش از خلاقیت و ذوق ویژه ای تو این زمینه برخوردار بود.

معنی لغوی سوتیریو نجات یافته هست. در زمانی که عثمانی‌ها به منطقه آن‌ها حمله کردند از بین تمام خواهر و برادرانش تنها او و پدر و مادرش نجات پیدا کردند. بعد از نابود شدن مکان زندگیشون، سوتیریو و پدرش به مدت چهار سال بین یونان و آلبانی سفر می‌کردند تا بتوانند مصنوعات نقره ای که می‌ساختند را بفروشند. آن‌ها در سرمای زمستان اروپا به سختی آن دوران را سپری کردند. طوری که سوتیریو در خاطراتش نوشته تنها دلخوشی من در ان زمان نان و کره بود.

انتخاب جواهرسازی به عنوان حرفه اصلی

در نهایت پدر سوتیریو تصمیم گرفت تا به همراه همسر و فرزندش به منطقه آرام‌تری نقل مکان کنند تا راحت‌تر بتوانند به فعالیتشان بپردازند و امید و آرزوهایشان را درآنجا بسازند. با همین هدف به منطقه‌ای به نام کُرفو نقل مکان کردند. در این منطقه جدید پرنسسی به نام پرنسس الیزابتِ اتریشی معروف به پرنسس سیسی رفت و آمد داشت. این مساله نقطه قوتی بود که می‌توانستند آنجا کار کنند چون امکان فروختن محصولاتشون به او و اطرافیانش را داشتند.

شاهزاده سیسی از اولین مشتریان بولگاری
پرنسس سیسی

استاد جواهرسازی به نام دیمیتریوس هم شروع به همکاری به آن‌ها کرد و کم کم سوتیریو در جواهرسازی خبره‌تر شد. تا قبل از این سوتیریو بیشتر در ساخت ظروف و شمشیر و سپر و سایر مصنوعات تبحر پیدا کرده‌بود اما ساخت جواهرات را خیلی مقدماتی و آماتور انجام می‌داد. اما دیمیتریوس به‌طور حرفه‌ای ساخت جواهرات را به او آموخت. با استعداد و پشتکاری که سوتیریو از خود نشان داد بعد از مدت کوتاهی رابطه‌اش با دیمیتریوس از استاد و شاگردی به رابطه همکاری تبدیل شد.

مقالۀ پیشنهادی:  جواهرات افسانه‌ای Alessio Boschi زبانزد در دنیای جواهرات

بولگاری در ایتالیا

با روحیه کارآفرینی که سوتیریو و دیمیتریوس داشتند تصمیم گرفتند به سمت ناپل بروند و جواهراتشان را در آن‌جا به‌فروش برسانند. اما متاسفانه فروشگاه آن‌ها مورد سرقت قرار گرفت. آن‌ها تصمیم گرفتند به رم بروند و آنجا کسب و کارشان را راه بیندازند.

سوتیریو در خاطراتش گفته: “من به رم رسیدم در حالیکه 80 سنت پول و 24 سال سن و دنیایی از اشتیاق برای راه‌اندازی کارم داشتم”. آن‌ها در رم شروع به فروش جواهراتشان در کنار خیابان کردند. اما آن‌ها بعد از سه روز به جرم دست‌فروشی بدون مجوز دستگیر شدند. اما چون اطلاعی از قوانین آن‌جا نداشتند بعد از چند روز آزاد شدند و تعهد دادند که دیگر مبادرت به دست‌فروشی نکنند.

سوتیریو یکی از هموطنانش را در آن‌جا ملاقات کرد که مغازه اسفنج فروشی داشت و به آن‌ها اجازه داد تا جواهراتشان را در قسمتی از مغازه او بفروشند. خیلی زود دیمیتریوس و سوتیریو توانستند مغازه‌ای برای خودشان در منطقه Via Sistina بگیرند و مشغول به کار شدند و چیزی نگذشت که کسب و کارشان رونق گرفت.

تولد کسب و کار بولگاری

بعد از مدتی آن‌ها توانستند دو مغازه جداگانه بگیرند. در سال 1884 سوتیریو از استادش جدا شد و شروع به راه‌اندازی کسب و کار خودش کرد و برند بولگاری خلق شد. او مجبور بود که سخت کار کند. به گفته خودش صبح ها ساعت 5 بیدار می‌شد و تا دیروقت جواهرات نقره می‌ساخت. او بسیار امیدوار بود که بتواند کسب و کارش را رشد دهد و همین اتفاق هم افتاد و سخت کار کردنش نتیجه داد و توانست در منطقه‌ای به‌نام سنت موریس نزدیک منطقه آلپ مغازه‌ای بگیرد.

این منطقه محل تردد توریست‌ها بود و جواهرات بولگاری بسیار مورد استقبال آن‌ها قرار گرفت. در این مدت کسب و کار بولگاری بسیار رونق گرفت.

در سال 1888 سوتیریو ازدواج کرد و آن‌ها صاحب شش فرزند شدند. کنستانتینو و جورجیو دو پسر بزرگشان بودند. تا سال 1890 به سرعت کسب و کار سوتیریو رشد کرد و صاحب چند مغازه شد. او چند کارمند برای ساخت جواهرات استخدام کرد و تعدادی از اقوامش را برای اداره مغازه‌ها استخدام کرد. در خاطراتش گفته: “من آرزو و امیدی را که تصور می‌کردم خلق کردم، من زمانی این آرزو را در سر می‌پروراندم که تنها 80 سنت پول داشتم و به رم رفتم”.

مقالۀ پیشنهادی:  سرویس زمرد ثریا اسفندیاری در روز مراسم عروسی او با محمدرضا پهلوی

خلق برند با نام بولگاری

در سال 1894 مغازه جدیدش را در منطقه  کندوتی افتتاح کرد. این منطقه در نزدیکی یک کلیسا به‌نام سنت پترز باسیلیکا بود. از به‌دلیل تردد بالایی که عبادت‌کنندگان کلیسا و همچنین توریست‌ها و بازدید کننده‌ها داشتند فروش بولگاری بسیار خوب بود. این مغازه اولین فروشگاهی بود که روی سردر آن به جاری وولگاریوس نوشته شد بولگاری. در واقع اون تلفظ ایتالیایی نامش را برای فروشگاهش انتخاب کرد تا مردم بیشتر با آن ارتباط برقرار کنند.

اولین فروشگاه بولگاری با نام بولگاری
اولین فروشگاه بولگاری با نام بولگاری

سوتیریو با امید به این‌که برندش جهانی شود و افراد زیادی در دنیا او را بشناسند شروع به افتتاح مغازه‌هایی در مناطق مختلف اروپا کرد. در سال 1908 در سن 51 سالگی 7 فروشگاه در سرتاسر اروپا و دو فروشگاه فصلی داشت و ازین بابت به خودش افتخار می‌کرد.

بعد از مدتی سوتیریو متوجه شد برای این‌که بتواند رشد بیشتری داشته باشد باید روی یک زمینه خاص و یک منطقه خاص تمرکز داشته باشد بنابراین به رُم رفت جایی که زادگاه برندش بود . مغازه‌اش در رم را به منطقه بهتری منتقل کرد و در سال 1905  مغازه بزرگتری را افتتاح کرد. نام این مغازه old curiosity shop  بود که اسم یکی از داستان‌های پرطرفدارِ چارلز دیکنز بود. این باهوشی اون باعث شد تا اسمش بیشتر شناخته شود. خودش این مغازه را نقطه عطفی در زندگیش می‌داند.

دومین مغازه بولگاری در کندوتی رُم
دومین مغازه بولگاری در کندوتی رُم

نسل دوم بولگاری

در سال 1910 مهارت‌های ساخت جواهرات را به دو پسر بزرگش آموزش داد زیرا معتقد بود این دو نفر اشتیاق لازم برای زنده نگهداشتن و رشد دادن بولگاری را دارند.

بولگاری در دهه 1920 جواهراتی را با طرح های آرت‌دکو و با الماس و پلاتین ساخت و چون این سبک در آن زمان بسیار مورد استقبال قرار گرفته بود به شناخته تر شدن این نام در اروپا کمک کرد.

مقالۀ پیشنهادی:  نیم‌تاج محبوب کیت میدلتون و تاریخچه خواندنی آن
جواهرات آرت‌دکوی بولگاری در دهه 1920
جواهرات آرت‌دکوی بولگاری در دهه 1920

سبک آرت‌دکو بیشتر روح فرانسوی داشت اما از دهه 1940 به بعد بولگاری سبک اصیل ایتالیایی را برای جواهراتش برگزید. خلاقیت‌هایی که منجر به خلق سرپنتی در پایان دهه 1940 شد. درباره مجموعه سرپنتی بولگاری اینجا بیشتر بخوانید.

اولین نمونه ساعت سرپنتی توسط بولگاری
اولین نمونه ساعت سرپنتی توسط بولگاری

سوتیریو در سال 1932 در سن 75 سالگی از دنیا رفت.

سوتیریو بولگاری در سمت چپ عکس
سوتیریو بولگاری در سمت چپ عکس چند ماه قبل از فوتش

دو سال بعد در سال 1934 پسرانش با بازسازی فروشگاه منطقه کندوتی در رم ازین مغازه جدید رونمایی کردند. آن‌ها یک فروشگاه بزرگ با دیزاینی خاص و متفاوت و شیک را بازگشایی کردند و به همین دلیل نامشون مجدد بر سر زبان‌ها افتاد.

فروشگاه جدید بولگاری که توسط پسرانش افتتاح شد
فروشگاه جدید بولگاری که توسط پسرانش افتتاح شد

خلق سبک های اختصاصی بولگاری

در اواسط دهه 1950 بولگاری به معرفی ترکیب های رنگی جسورانه با استفاده از سنگ‌های قیمتی رنگی پرداخت و گنبدهای رم را به برش کابوشن سنگهای قیمتی مصور می شد و این رنگ‌های زنده جواهرات تبدیل به مشخصه ای در بولگاری شد.

نمونه‌ای از جواهرات بولگاری در دهه 1950
نمونه‌ای از جواهرات بولگاری در دهه 1950

در دهه 1970 بولگاری نه تنها در اروپا بلکه در ایالات متحده امریکا هم به نامی معتبر و شناخته شده در صنعت جواهرات تبدیل شده بود. نسل سوم بولگاری با الهامات بی حد و حصر از خاور دور گرفته تا هنر پاپ، خلاقیت‌های جدیدی را ارائه کردند و توانستند سلیقه و ذائقه زنان را در آن زمان به خوبی ارضا کنند.

نمونه‌ای از جواهرات بولگاری در دهه 1970
نمونه‌ای از جواهرات بولگاری در دهه 1970

در دهه های 1980 و 1990، بولگاری به نوآوری ادامه داد و جواهرات متمایز و همه کاره را روانه بازار کرد که برای پوشیدن از صبح تا شب طراحی شده بودند.

مواد غیر متعارف با خلاقیت افسارگسیخته در جواهرات و ساعت‌ها گنجانده شد و به قله‌های جدیدی از پیچیدگی رسید: فولاد، سرامیک، ابریشم و چوب مرزهای تجمل را جابه‌جا کردند و به خلاقیت‌هایی جان بخشیدند که دیدن آن‌ها به همان اندازه که لمس کردنشان لذت بخش بود عالی بود.

خلاقیت‌های بولگاری در استفاده از مواد مختلف
خلاقیت‌های بولگاری در استفاده از مواد مختلف

این کسب و کار برای چهار نسل در خاندان بولگاری باقی ماند و در سال 2011 بخشی از سهام خود را به LVMH واگذار کرد. ارزش این برند ایتالیایی اکنون حدود 7.5 میلیارد یورو می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید