گردنبند بریولت ملکه مادر در مراسم ازدواج محمدرضا پهلوی و پرنسس فوزیه

در سال 1317 مقرر شد ولیعهد ایران، محمدرضا پهلوی، با دختر پادشاه مصر، پرنسس فوزیه، ازدواج کند. هر دو خانواده سلطنتی ایران و مصر سفارش ساخت جواهرات گران‌بهایی را برای این مراسم دادند. از آن جمله گردنبند بریولت ملکه مادر است. برای دیدن جواهرات پرنسس فوزیه در مراسم ازدواج اینجا بیشتر بخوانید.

گردنبند بریولت ملکه مادر در مراسم ازدواج فوزیه
مراسم ازدواج پرنسس فوزیه و محمدرضا پهلوی

به دستور رضاخان پهلوی، پادشاه ایران، کمیته‌ای برای نظارت و پیگیری ساخت جواهرات جدیدی برای اعضای خانواده سلطنتی تشکیل شد. این کمیته جواهرسازان ایرانی و فرانسوی را برای ساخت مجموعه جدید جواهرات سلطنتی به‌کار گرفت. متاسفانه نامی از این جواهراسازان در دست نیست. در اسناد و مدارک تنها به این موضوع اشاره شده که ترکیبی از جواهرسازان ایرانی و فرانسوی در ساخت این مجموعه جواهرات حضور داشتند.

در سال 1347 ه.ش. تیمی از طرف دانشگاه سلطنتی تورنتوی کانادا برای بررسی گنجینه جواهرات خزانه ملی، وارد ایران شدند و تحقیقات گسترده‌ای روی جواهرات ایران انجام دادند که نتایج آن در قالب یک کتاب با نام جواهرات سلطنتی ایران به چاپ رسید و اطلاعاتی که در این نوشته موجود است بر اساس مطالب این کتاب می‌باشد.

یکی از زیباترین و مهم‌ترین قطعات این مجموعه، بی‌شک گردنبندی است که برای همسر پادشاه ایران و مادر ولیعهد، تاج‌الملوک، ساخته شد.

گردنبند بریولت ملکه مادر
تاج‌الملوک در مراسم ازدواج پرنسس فوزیه و محمدرضا پهلوی
گردنبند بریولت ملکه مادر
تاج‌الملوک مادر محمدرضا پهلوی به همراه گردنبند بریولت

مشخصات گردنبند بریولت ملکه مادر

گردنبند بریولت ملکه مادر بر پایه‌ای از فلز پلاتین ساخته شده و تمام سنگ‌های به‌کار رفته در آن الماس است. بسیاری از الماس‌ها در برش‌های مدرن هستند. گردنبند دارای دو ردیف کامل از الماس‌های گرد، بیضی و اشکیِ سوار شده روی پلاتین و یک ردیف الماس با تراشی کم‌نظیر به صورت آویز روی ردیف پایینی نصب شده است.

مقالۀ پیشنهادی:  نفرین مروارید لاپرگرینا واقعیت یا داستانی برای محافظت از آن؟!
گردنبند بریولت ملکه مادر
گردنبند بریولت ملکه مادر

این 9 الماس در برش قدیمی بریولت ارزش این گردنبند را چندین برابر کرده‌‌اند. برش بریولت یکی از برش‌های قدیمی الماس است. تاریخچه آن به حدود 800 سال قبل در هندوستان برمی‌گردد. این نوع برش فقط برای سنگ‌های با سفتی بالا امکان‌پذیر است. زیرا سنگ توسط مفقتولی که از قسمت بالای آن عبور می‌کند به جواهر متصل می‌شود بنابراین برای سنگ‌هایی که امکان شکستن آن‌ها در برابر ضربه بیشتر باشد استفاده نمی‌شود. از طرفی باز بودن اطراف الماس در این‌حالت، امکان عبور نور از همه جهات را بالاتر می‌برد و این مساله به درخشش بیشتر سنگ کمک می‌کند. این برش بسیار کمیاب است و الما‌هایی که در این برش باشند بسیار گران‌قیمت هستند. درباره برش بریولت اینجا بیشتر بخوانید.

وزن پلاتین و میزان الماس به‌کار رفته در گردنبند بریولت ملکه مادر به‌طور دقیق ثبت نشده است. اما وزن 9 الماس بریولت آن بیش از 200 قیراط تخمین زده شده است.

مشخصات الماس‌های بریولت

با توجه به اسناد و مدارک موجود در خزانه ملی جواهرات ایران، که توسط تیم کانادایی در سال 1347 ه.ش. بررسی شده بود، مشخصات این 9 الماس از چپ به راست به‌این صورت ثبت شده‌است:

  • شکل اشکی، ابعاد 13*9 میلی‌متر، وزن حدود 10 قیراط، بی‌رنگ
  • شکل نزدیک به کره، ابعتد 13*12 میلی‌متر، وزن حدود 15 قیراط، بی‌رنگ
  • شکل اشکی، ابعاد 16*12 میلی‌متر، وزن حدود 20 قیراط، بی‌رنگ
  • شکل اشکی، ابعاد 17*13 میلی‌متر، وزن حدود 25 قیراط، بی‌رنگ
  • شکل اشکی، ابعاد 23*14 میلی‌متر، وزن حدود 45 قیراط، بی‌رنگ
  • شکل اشکی، ابعاد 18*14 میلی‌متر، وزن حدود 34 قیراط، بی‌رنگ
  • شکل اشکی، ابعاد 18*11 میلی‌متر، وزن حدود 20 قیراط، بی‌رنگ
  • شکل اشکی، ابعاد 17*12 میلی‌متر، وزن حدود 22 قیراط، بی‌رنگ
  • شکل اشکی، ابعاد 13*9 میلی‌متر، وزن حدود 10 قیراط، بی‌رنگ
مقالۀ پیشنهادی:  هفته مد پاریس 2023 میعادگاه بهترین جواهرات برندها

روی تمام الماس‌های برش بریولت آثاری از شکستگی و خراش دیده‌شده که ناشی از استفاده می‌باشد. عدم استفاده صحیح از جواهرات باعث ایجاد خراش و یا لب پریدگی و شکستگی در سنگ‌ می‌شود.

گردنبند بریولت اغلب توسط ملکه مادر استفاده می‌شده است و جزو جواهراتی بوده که تعداد افراد زیادی از آن استفاده نکرده‌اند. به جز ملکه مادر تنها عکسی از شاهزاده شهناز با این گردنبند وجود دارد.

گردنبند بریولت ملکه مادر
گردنبند بریولت بر گردن شهناز پهلوی

این گردنبند هم‌اکنون در خزانه ملی جواهرات ایران نگهداری می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید