نیم‌تاج هفت زمرد ، با زمردهایی از دوران نادرشاه

نیم‌تاج هفت زمرد ، با زمردهایی که در دوران نادرشاه به عنوان غنیمت به ایران آورده شده است. نیم‌تاج هفت زمرد یکی از زیباترین نیم‌تاج‌ها در خرانه ملی جواهرات ایران است. بعد از ازدواج محمدرضا پهلوی و فرح دیبا، چندین جواهر جدید برای مجموعه جواهرات خاندان سلطنتی ایران ساخته شد. این جواهرات توسط سنگ‌های قیمتی موجود در خزانه ملی جواهرات ایران ساخته شد. تاج هفت زمرد یکی از این جواهرات بود.

بر اساس نظر خیلی از سایت‌های خارجی که درباره جواهرات خاندان‌های سلطنتی دنیا می نویسند، در دهه های 1950 و 1960 رقابت با خاندان پهلوی از نظر تجملات و جواهرات بسیار سخت بوده است.

در سال 1347 ه.ش. تیمی از طرف دانشگاه سلطنتی تورنتوی کانادا برای بررسی گنجینه جواهرات خزانه ملی، وارد ایران شدند و تحقیقات گسترده‌ای روی جواهرات ایران انجام دادند که نتایج آن در قالب یک کتاب با نام جواهرات سلطنتی ایران به چاپ رسید و اطلاعاتی که در این نوشته موجود است بر اساس مطالب این کتاب می‌باشد.

نیم‌تاج‌ هفت زمرد
نیم‌تاج‌ هفت زمرد

مشخصات نیم‌تاج هفت زمرد

نیم‌تاج هفت زمرد توسط برند آمریکایی هری وینستون ساخته شد. این نیم‌تاج یکی از زیباترین نیم‌تاج‌هایی بود که فرح پهلوی از آن استفاده می‌کرد. او در مراسم دولتی و جشن‌های زیادی این نیم‌تاج را روی سر می‌گذاشت. از جمله مهم‌ترین این مراسم می‌توان به ضیافتی که سال 1962 در کاخ سفید در واشنگتن به میزبانی جان اف کندی و ژاکلین کندی برگزار شد اشاره کرد.

نیم‌تاج‌ هفت زمرد در واشنگتن
نیم‌تاج‌ هفت زمرد در واشنگتن

همچنین در سال 1967 در یک سفر دولتی به آلمان نیز ازین نیم‌تاج استفاده شد.

 

نیم‌تاج‌ هفت زمرد در آلمان
نیم‌تاج‌ هفت زمرد در آلمان

طراحی نیم‌تاج

فرمی که در پایین نیم‌تاج هفت زمرد ایجاد شده یکی از مشخصه‌های منحصر بفرد این نیم‌تاج است. فرمی به شکل قلب و یا بال پرنده، که از جنس پلاتین است و روی آن الماس‌هایی در برش باگت قرار گرفته است. مشخصه دیگر این نیم‌تاج تلفیق زیبای سنگ‌هایی با برش‌های بسیار قدیمی تا بسیار مدرن بوده است. علاوه بر فرم برش‌ها رنگ‌های زرد و صورتی و سفید الماس در کنار زمردها زیبایی این ‌نیم‌تاج را دوچندان کرده است. الماس‌های باگت و الماس‌هایی که اطراف زمردها کار شده‌‌اند، احتمالا متعلق به آفریقای جنوبی هستند و دارای برش‌های مدرن می‌باشند.

مقالۀ پیشنهادی:  گردنبند بریولت ملکه مادر در مراسم ازدواج محمدرضا پهلوی و پرنسس فوزیه

زمردها

این نیم‌تاج ترکیبی از 7 زمرد در برش کابوشن و حدود 300 عدد  الماس‌های زرد و صورتی و سفید می باشد. زمردها که متعلق به آمریکای جنوبی هستند، احتمالا قبل از حمله نادرشاه در هندوستان برش خورده‌اند.

مجموع وزن هفت زمرد این تاج حدود 219 قیراط است. بزرگ‌ترین زمرد که در میانه نیم‌تاج هفت زمرد قرار گرفته حدود 65 قیراط وزن دارد. این نیم‌تاج با وجود داشتن الماس‌ها و زمردهای بسیار زیاد همچنان به لحاظ ارزش سنگ‌ها به پای تاج نورالعین نمی‌رسد. درباره تاج نورالعین اینجا بیشتر بخوانید.

نیم‌تاج هفت زمرد بعد از انقلاب سال 1357 تا کنون در خزانه ملی جواهرات ایران واقع در بانک مرکزی نگهداری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید