سرپنتی بولگاری در سال 2023 هفتاد و پنج ساله می شود

سرپنتی بولگاری، یکی از معروف‌ترین آیکون‌های این برند جواهرات، 75 ساله می‌شود. سِرپنت (serpent) در ایتالیایی به معنی مار و سرپنتی (serpenti) به معنی مارها می‌باشد. استفاده از نماد مار در بولگاری به 75 سال قبل برمی‌گردد. استفاده از موتیف مار در سال 1948 مسیر پر فراز و نشیب و البته پرافتخار خود را در بولگاری آغاز کرد. مجموعه سرپنتی امسال بعد از 75 سال همچنان یکی از محبوب‌ترین طرح‌های بولگاری می‌باشد.

مجموعه سرپنتی بولگاری
گردنبندی از مجموعه سرپنتی بولگاری

علاقه بشر به مار در طول تاریخ

رابطه بشر با مار در فرهنگ‌های متفاوت بسیار متغیر بوده‌است. در طول تاریخ برخی فرهنگ‌ها مار را به شکل اسرارآمیزی پرستیده‌‌اند، برخی تنها به آن احترام گذاشته‌اند و برخی نیز از مار ترسیده و دوری کرده‌اند. هنوز هم این تضاد بسیار مشهود است، بیشتر انسان‌ها همچنان از مار می‌ترسند و با دیدن آن پا به فرار می‌گذارند اما از طرف دیگر مجذوب رنگ و طرح و حتی حرکات اسرارآمیزش نیز می‌شوند.

با این‌که برخی کتب و نوشته‌های قدیمی مار را به عنوان حیوانی شیطانی معرفی کرده‌اند، اما بازهم اکثر جوامع حتی از دوران ماقبل تاریخ به مار احترام می‌گذاشتند. از آزتک‌ها تا مصریان همگی برای مار احترام ویژه قائل بوده‌اند. توانایی مار در پوست انداختن آن را به نمادی از باروری، رستاخیز و جاودانگی تبدیل کرده است. برای یونانیان باستان، مار نمادی از شفا، دارو، مرگ و تولد دوباره بوده‌است. به همین دلیل است‌که نماد داروخانه اغلب یک مار است که به دور یک جام پیچیده‌است. این جام در واقع متعلق به الهه سلامتی در یونان به نام Hygieia ‌است.

الهه سلامتی در یونان
الهه سلامتی در یونان به نام Hygieia

نقوش مار همچنین در تاریخ طراحی جواهرات که به مصریان و رومیان باستان بازمی‌گردد، حضور ثابتی داشته است. در قرون وسطی به دلیل ارتباطش با شیطان از رونق افتاد، اما دوباره در اواسط تا اواخر قرن 19 به لطف جنبش Art Nouveau ظاهر شد و نقوش مار مجددا مورد توجه قرار گرفت.

مقالۀ پیشنهادی:  مجموعه جدید جواهرات مسیکا در سال ۲۰۲۳ به نام خورشید نیمه شب

استفاده از مار در جواهرات بولگاری

در اواخر دهه 1940 بولگاری شروع به الهام گرفتن از مار کرد. این جواهرساز معروف در سال 1948 برای اولین بار از ساعتی رونمایی کرد که با الهام از مار ساخته شده بود. اولین مجموعه بولگاری با الهام از مار به نام سرپنتی، شامل دستبند ساعت‌هایی با تکنیک ‌ Tubogas روانه بازار شد. Tubogas در لغت به معنای “لوله گاز” است و برای توصیف نوع خاصی از زنجیره لوله ای انعطاف پذیر استفاده می شود. اصطلاح “توبوگاز” از شکل متمایز لوله های حامل گاز که از دهه 1920 به بعد استفاده می شد الهام گرفته شد. در این تکنیک از جوش یا لحیم‌کاری استفاده نمی‌شود و قطعات در یکدیگر چفت می‌شوند به همین دلیل انعطاف‌پذیر هستند.

اولین مدل ساعتهای سرپنتی بولگاری
اولین مدل ساعتهای سرپنتی بولگاری

استفاده از شهرت یک ستاره سینمایی

در این سال‌ها یک نویسنده معروف ژورنال‌های مد و فشن به نام دایانا وریلند با جسارت زیادی از مدل‌ای سرپنتی استفاده می‌کرد. او به دلیل این‌که همواره یک کمربند سرپنتی بولگاری که دوبار دور گردنش پیچیده شده بود همراه داشت، بسیار مورد توجه قرار گرفته بود. این مساله باعث شده بود تا فعالان حوزه مد و فشن به این آیتم بسیار توجه کنند. اما اتفاق خارق العاده‌ای که باعث شهرت این مجموعه بود در راه بود.

دایانا وریلند با سرپنتی بولگاری
کمربندی سرپنتی که دایانا وریلند دو دور دور گردنش می پیچید

تا قبل از سال 1962 تنها از ایده فرم سر مار و پیچیده شدن آن دور دست در جواهرات مجموعه سرپنتی استفاده می‌شد. اما در سال 1962 عکس‌هایی از الیزابت تیلور، هنرپیشه معروف هالیوودی، همزمان با فیلمبرداری فیلم تاریخی کلئوپاترا پخش شد که نشان می‌داد بولگاری قرار نیست فقط به فرمی ساده بسنده کند. این عکس معروف الیزابت تیلور با ساعتی جدید از مجموعه سرپنتی بسیار مورد توجه قرار گرفت. در این عکس الیزابت ساعتی روی مچش بود که تا آن زمان جایی دیده نشده بود. ساعتی که در نگاه اول شاید مانند بقیه ساعت‌های بولگاری بود اما سر مار با شکلی نزدیک به واقعیت که پوشیده از الماس بود به سرعت نظرها را به خود جلب کرد. موفقیت فیلم کلئوپاترا و بعد از آن فاش شدن رابطه عاشقانه الیزابت تیلور و ریچاردبرتون که در جریان فیلمبرداری اتفاق افتاده‌بود، باعث شد این زوج عاشق بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند. رونمایی از این ساعت جدید هم که تقریبا همزمان با اکران این فیلم بود باعث شد سرپنتی از شهرت این زوج بهره‌مند شود و بیشتر سر زبان‌ها بیوفتد.

مقالۀ پیشنهادی:  الماس کولینان ، بزرگترین الماس تراش نخورده دنیا در اختیار خاندان سلطنتی انگلستان
الیرابت تیلور با ساعت سرپنتی بولگاری
الیزابت تیلور همراه با اولین ساعت جواهر سرپنتی

تغییرات سرپنتی در قرن بیستم

از دهه 1950 تا 1970، هر ساعت سرپنتی دارای یک فنر طلای سفید در داخل بدنه بود که به آن اجازه می داد به راحتی روی مچ دست قرار بگیرد. اولین طرح‌ها تنها دو بار دور مچ می‌پیچیدند، اما نسخه های بعدی شامل سه و هفت دور می‌شدند. بولگاری از مهارت برندهایی مانند Jaeger-LeCoultre و Vacheron Constantin برای حرکات مکانیکی کوچک کمک گرفت و نام هر دو روی ساعت نوشته می‌شد. گاهی اوقات نام ساعت سازان روی صفحه و نام بولگاری روی جعبه قرار می گیرد.

تا سال 1965، رنگ‌های روشن به ویژگی رایج ساعت‌های بولگاری سرپنتی تبدیل شده بودند. برخی رنگ‌ها از رنگ گونه‌های مختلف مار که در طبیعت بود الهام گرفته بودند. اما برخی نیز ربطی به طبیعت نداشتند و صرفا رنگ‌هایی بودند که در آن سال‌ها مد بودند. استفاده از میناکاری برای این رنگ‌آمیزی‌ها برای بولگاری کار راحتی بود. زیرا این مهارت به نوعی کسب و کار خانوادگی سوتیریو بولگاری بود و به زیبایی این کار را انجام می‌دادند.

ساعتهای سرپنتی بولگاری
ساعتهای سرپنتی بولگاری

دوران دیسکو در دهه‌های 1970 و 1980 شاهد تغییری در طراحی بولگاری سرپنتی بود. در این دوران سرپنتی از فرمی بسیار رسمی و سنگین ظرهری غیررسمی‌تر به خود گرفت که هرجا و همیشه بتوان از آن استفاده کرد. در این زمان، بولگاری کارخانه تولیدی خود را در سال 1978 در سوئیس افتتاح کرده بود و ساعت های خود را بدون مشارکت با ساعت‌سازهای معروف دیگر می‌ساخت.

ساعتهای سرپنتی بولگاری
ساعتهای غیر رسمی تر سرپنتی بولگاری

تغییرات سرپنتی در قرن بیست و یکم

در سال 2009، بولگاری صد و بیست و پنجمین سالگرد خود را با نسخه‌های جدید ساعت سرپنتی جشن گرفت. در این مجموعه سرِ مار به فرمی شبیه مثلث و بدنه مار از قطعاتی مربعی شکل تشکیل شده بود. صفحه‌ ساعت از جنس عقیق سیاه و یا صدف بود و بار دیگر ساعت‌های سرپنتی بولگاری کانون توجه شدند.

مقالۀ پیشنهادی:  انگشتر الماس با 5 سنگ (5Stone)
ساعتهای سرپنتی بولگاری
طرح های جدید سرپنتی بولگاری

امروزه، موتیف Serpenti الهام‌بخش شاهکارهای جواهرات فاخر و همچنین مجموعه‌های روزمره است. سرپنتی در طیف وسیعی از ساعت‌، انگشتر، آویز،گوشواره، گردنبند، دستبند و حتی کیف مورد استفاده قرار میگیرد.

مجموعه سرپنتی بولگاری
مجموعه سرپنتی بولگاری

برخی از مشهورترین ستارگان جهان از جمله الیزابت تیلور، اندی وارهول، کیت وینسلت، ژانگ زییی، اسکارلت جوهانسون، جنیفر گارنر، الیزابت بنکس، زندایا، آنا هاتاوی، پریانکا چوپرا و . . . از جواهرات سرپنتی استفاده کرده‌اند.

هر از گاهی، برخی قطعات قدیمی سرپنتی در حراجی‌ها به فروش می‌رسند که باعث هیجان دوست‌داران تاریخ سرپنتی می‌شود. قیمت‌های این قطعات از 15000 دلار برای قطعات غیر جواهر تا بیش از یک میلیون دلار برای نفیس‌ترین قطعات متغیر است.

دیدگاهتان را بنویسید