الماس کولینان ، بزرگترین الماس تراش نخورده دنیا در اختیار خاندان سلطنتی انگلستان

الماس کولینان ، بزرگترین الماس راف می‌باشد که تا کنون استخراج شده است. این الماس بسیار بزرگ دارای کیفیت بالایی بوده و امکان استفاده در جواهرات را داشته است. بسیاری از الماس‌هایی که استخراج می‌شوند دارای کیفیت جواهری نیستند و در صنعت استفاده می‌شوند.

خاستگاه كولينان

در ژانویه سال 1905 در منطقه ترانسوال در آفریقای جنوبی یک الماس راف 3106 قیراطی کشف شد.  گفته شده این سنگ اعجاب‌انگیز در بین نخاله‌های معدن بوده است. فردریک وِلز، مسئول منطقه کارگاهی در حال گشت زنی در محوطه چشمش به سنگی درشت خورد.

فردریک ولز در کنار الماس کولینان
فردریک ولز و الماس کولینان

او بلافاصله متوجه شد که این یک قطعه الماس می‌باشد. او این الماس را به سر توماس کولینان، صاحب معدن تحویل داد. به افتخار نام صاحب این الماس خارق‌العاده، نام الماس را کولینان گذاشتند.

سر توماس کولینان
الماس کولینان در دست سر توماس کولینان

کولینان توسط دولت ترانسوال به مبلغ 150.000 پوند خریداری شد و به عنوان هدیه تولدِ 66 سالگی شاه ادوارد هفتم اهدا شد.

شاه ادوارد هفتم صاحب الماس کولینان
شاه ادوارد هفتم

جالب است بدانید این سنگ توسط پست عادی ارسال شد در حالیکه یک قطعه سنگ مشابه و فیک با سر و صدای زیادی توسط کشتی دیگری ارسال شد.

این سنگ برای برش به هلند فرستاده شد. برادران اَشِر در آمستردام یکی از ماهرترین افراد در زمینه تراش الماس بودند. برادران اَشِر در اواسط قرن بیستم برش جدیدی به نام اَشِر را به نام خود ثبت کردند. برش دادن الماس کولینان به برادران اَشِر سپرده شد. در برخی متون آمده که اَشِر هنگامی که اولین برش را در راف 3106 قیراطی ایجاد کرد از حال رفته بوده است.

یکی از برادران اَشِر و الماس کولینان
یکی از برادران اَشِر در حال برش دادن کولینان

آن‌ها الماس را به نه قطعه الماس بزرگ و 96 سنگ کوچک‌تر برش دادند.

مقالۀ پیشنهادی:  چطور در محاسبه قیمت طلا و جواهرات حرفه‌ای باشیم؟

معرفی نه قطعه کولینان

این نه قطعه براساس وزن نامگذاری و به نام‌های کولینان 1 تا کولینان 9 به دنیا معرفی شدند. تمام نه قطعه سنگ بزرگ که از کولینان به‌دست آمد، در اختیار خانواده سلطنتی انگلستان می‌باشد. سازنده بسیاری از جواهراتی که در ادامه معرفی می‌کنم برند انگلیسی گارارد می‌باشد.

کولینان 1    (Cullinan I)

کولینان اول یا ستاره آفریقا بزرگ‌ترین سنگ بدست آمده از کولینان است. این سنگ در برش اشکی می‌باشد و به وزن 530.2 قیراط است. این الماس در عصای سلطنتی انگلستان قرار گرفته است.

کولینان 2    (Cullinan II)

کولینان دوم الماسی به‌وزن 317.4 قیراط و در برش کوشن می‌باشد. این الماس در جلوی تاج پادشاه انگلستان قرار دارد. نام این تاج Imperial State Crown است. در بسیار از متون و مقالات این الماس را به اشتباه به عنوان الماس کوه نور معرفی کرده‌اند. در حالی که الماس کوه نور به دلیل مطالبی که درباره نفرین شده بودن و خطرناک بودنش برای مردان آورده شده روی تاج ملکه مادر قرار گرفته است. درباره نفرین الماس کوه نور اینجا بیشتر بخوانید.

الماس کولینان 1 و 2
کولینان 1 و 2

کولینان 3 و 4    (Cullinan III & IV)

کولینان سوم یک قطعه در برش اشکی به وزن حدود 94 قیراط و کولینان چهار قطعه ای در برش کوشن کات و به وزن حدود 64 قیراط می‌باشد. این دو الماس زیبا در کنار هم در یک سنجاق سینه قرار گرفته‌اند. سنجاق سینه‌ای که یکی از گران‌ترین سنجاق سینه‌های دنیا می باشد.

الماس کولینان 3 و 4
کولینان 3 و 4

کولینان 5    (Cullinan V)

این الماس یک قطعه در برشی به شکل قلب و به وزن 18.8 قیراط می باشد. این الماس در سنجاق سینه‌ای قرار گرفت که ملکه مری اولین بار در سال 1911 آن را در تکمیل سرویس دهلی دوربار استفاده کرد. بعد از مرگ ملکه مری در سال 1953 این سنجاق سینه به ملکه الیزابت دوم رسید.

مقالۀ پیشنهادی:  تاج کیانی پادشاهان قاجار

کولینان 6    (Cullinan VI)

کولینان شش یک قطعه در برش مارکیز و به وزن 11.5 قیراط می باشد. این الماس توسط ادوارد هفتم به ملکه الکساندرا داده شد. پس از مرگ ملکه الکساندرا الماس به ملکه مری رسید. از سال 1925 که الماس به ملکه مری رسید تا کنون این الماس به عنوان سنگ آویز از سنجاق سینه‌ای که دارای کولینان 8 بود دیده شده است.

الماس کولینان 5 و 6 و 8
کولینان 5 و 6 و 8

کولینان 7    (Cullinan VII)

کولینان هفت یک قطعه در برش مارکیز و با وزن 8.8 قیراط است. کولینان 7 توسط ملکه مری در گردنبند زمرد دهلی دوربار استفاده شد.

الماس کولینان 7
کولینان 7

کولینان 8    (Cullinan VIII)

کولینان هشت یک قطعه در برش کوشن کات و به وزن حدود 6.8 قیراط است. این الماس در میانه سنجاق سینه‌ای کار شد گاهی الماس کولینان 6 به‌عنوان آویز آن استفاده می‌شود. (عکس در بالا)

کولینان 9    (Cullinan IX)

کولینان نه قطعه ای در برش اشکی و با وزن 4.4 قیراط می‌باشد که روی انگشتری برای ملکه مری نصب شده بود. این الماس با 12 چنگ روی انگشتر مهار شده است.

الماس کولینان 9
کولینان 9

بسیاری از الماس‌ها و سنگ‌های معروف و قیمتی دنیا به نحوی سر از اروپا و علی‌الخصوص انگلستان درآورده‌اند. درباره تاریخچه هر کدام که مطالعه می‌کنم متوجه می‌شوم که یا به عنوان هدیه تحویل انگلستان شده یا در ازای انجا کاری یا قراردادی ولی به‌نظر می رسد که خیلی از داستان ها واقعی نباشند!!!!

دیدگاهتان را بنویسید