مجموعه جدید جواهرات کارتیه در سال 2023 به نام سفر دوباره شروع شد!

کارتیه در روز 26 ماه مِی 2023 از مجموعه جدید جواهرات به نام سفر دوباره شروع شد رونمایی کرد. هر دو برند کارتیه و بولگاری امسال کمی زودتر از سال‌های گذشته و در زمان برگزاری فستیوال فیلم کن از مجموعه جدید جواهراتشان رونمایی کردند. درباره مجموعه جدید جواهرات بولگاری اینجا بیشتر بخوانید.

کارتیه شهر فلورانس ایتالیا را برای رونمایی از مجموعه جدید جواهراتش انتخاب کرد. کارتیه با مهمانان و افراد مشهور و همچنین سفیران جواهرات برند در باغ، قلعه‌ای بسیار زیبا به نام Palazzo Corsini رونمایی از مجموعه جدید جواهرات را جشن گرفت. گلشیفته فراهانی برای چندمین سال متوالی به عنوان مدل اصلی برای رونمایی از این جواهرات کارتیه انتخاب شده است.

گرایش به هنر در دوران اسلامی، از زمانی‌که لویی کارتیه وارث کارتیه شد آغاز شد. او همواره شیفته خطوط و رنگ‌ها در هنر مشرق زمین بود. مدتی قبل هم نمایشگاهی با نام کارتیه و هنر اسلامی برگزار شد که به‌خوبی علاقه او به این سبک را نشان می‌داد.

در سفری که کارتیه دوباره شروع کرده، به ماجراجویی در منشا نوآوری‌ها و خلق المان‌های معروف کارتیه پرداخته شده است. سفری که حاصل آن 90 قطعه جواهر فاخر در مجموعه جواهرات جدید کارتیه به نام سفر دوباره شروع شد، می‌باشد.

جواهرات این مجموعه در چهار فصل با موضوعاتی که اغلب از مهم‌ترین منابع الهام کارتیه در خلق نمادین‌ترین جواهراتش بوده ارائه گردیده است.

اهمیت نور در مجموعه جدید جواهرات کارتیه

در بررسی ساختارها و رفتار نور در اجسام، خطوط اهمیت زیادی پیدا می‌کند. خطوطی که شکل‌ها و حجم‌ها را تشکیل می‌دهند و با تغییر اندازه‌ها و نسبت‌ها هارمونی نهایی کل قطعه ایجاد می‌شود. و شکل کلی قطعه در میزان بازتاب نور به چشم بسیار اهمیت دارد.

مقالۀ پیشنهادی:  یکی از معروف‌ترین الماس‌های دنیا روی گردنبند فورچونا یا الهه شانس

انگشتر ONDULE

ONDULE در لغت به معنای راه راه یا نوعی الگو با خطوط منحنی یا موج‌دار می‌باشد. کارتیه در طراحی این انگشتر از این مفهوم استفاده کرده‌است. در میانه انگشتر یک قطعه الماس 0.92 قیراطی به رنگ میانی خاکستری و بنفش قرار گرفته‌است. الماسی به این رنگ و با این وزن تقریبا کمیاب است و این همان خصلت کارتیه در بکارگیری سنگهای قیمتی می‌باشد. زیبایی این قطعه الماس در میان درخشش الماس‌های اطرافش به اوج زیبایی رسیده است.

انگشتر ONDULE از فصل اول مجموعه جدید جواهرات کارتیه_اهمیت نور
انگشتر ONDULE

گردنبند SAMA

SAMA یا همان سماع نام نوعی رقص عرفانی می‌باشد. این گردنبند از خطوط منحنی هنگام چرخش لباس درویش‌ها در رقص سماع الهام گرفته است. جان بخشیدن به بی‌جان. گویی در چرخش لباس دراویش پارچه بی‌جان لباس، جان می‌گیرد. کارتیه از این مفهوم استفاده کرده و حرکت جان‌بخش رقص سماع را با چرخش الماس‌ها به دور یاقوت کبود 19.27 قیراطی میانه گردنبند به تصویر کشیده است.

گردنبند SAMA از فصل اول مجموعه جدید جواهرات کارتیه_اهمیت نور
گردنبند SAMA
رقص سماع
رقص سماع

هندسه ارزشمند در مجموعه جدید جواهرات کارتیه

استفاده از اشکال هندسی حتی قبل از پیدایش سبک آرت‌دِکو در کارتیه شروع شده‌بود. اشکال هندسه و استفاده از کنتراست نوری در بین زوایای این اشکال دو عنصر مهم در شکل‌گیری سبک کارتیه بوده‌اند. پیروی از الگوی متقارن و یا نمود عدم تقارن در شکل‌ها، هماهنگی و تضادی را ایجاد می‌کنند که سال‌هاست مورد علاقه طراحان کارتیه بوده‌است.

گردنبند VESPRO

VESPRO در ایتالیایی به معنای غروب است. در این گردنبند شکل‌های هندسی زاویه‌دار در تقابل با مهره‌ها قرار گرفته‌اند. ترکیب این دو فرم در کنار رنگ‌های آبیِ فیروزه و آمیتیست و گارنت و یاقوت‌های قرمز ترکیب جذابی را به نمایش گذاشته است.

مقالۀ پیشنهادی:  هفته مد پاریس 2023 میعادگاه بهترین جواهرات برندها
گردنبند VESPRO از فصل دوم مجموعه جدید جواهرات کارتیه_هندسه ارزشمند
گردنبند VESPRO

گردنبند CLAUSTRA

CLAUSTRA در لغت به معنای دروازه یا ورودی است. در میانه این گردنبند یک الماس 4.02 قیراطی قرار گرفته که میان اشکال هندسی که با مفهوم پرسپکتیو در کنار هم قرار گرفته‌اند، می‌درخشد. در این گردنبند از ترکیب قدیمی مزون کارتیه که اونیکس و الماس را در کنار هم قرار می‌دهد استفاده شده است.

گردنبند CLAUSTRA از فصل دوم مجموعه جدید جواهرات کارتیه_هندسه ارزشمند
گردنبند CLAUSTRA

گردنبند MOUCHARABIEH

در مجموعه جدید جواهرات کارتیه

کارتیه همواره به فرهنگ‌های مختلف و تفاوت هنر در این فرهنگ‌ها علاقه داشته است. علاقه‌ای که شاید شروع آن سفرهای لویی کارتیه به مشرق زمین بوده‌است.

گردنبند MOUCHARABIEH

MOUCHARABIEH در واقع یک لغت عربی می‌باشد. این گردنبند نوعی ادای احترام به هنر در دوران شکوفایی اسلام است. MOUCHARABIEH یا مشربیه نوعی پنجره‌های مشبک چوبی می‌باشند که اجازه عبور نور و تبادل هوا را به ساکنان می‌داده بدون اینکه آن‌ها از بیرون دیده‌شوند. یک قطعه الماس زرد مایل به قهوه‌ای در میانه گردنبند قرار گرفته که الماس‌های گرد دیگر هم‌رنگ با آن تاثیر این رنگ را در سرتاسر گردنبند منعکس می‌کند.

گردنبند MOUCHARABIEH از فصل سوم مجموعه جدید جواهرات کارتیه_فرهنگ‌های دنیا
گردنبند MOUCHARABIEH
مشربیه
مشربیه

گردنبند GIRIH

GIRIH یا همان گره نوعی از المان دکوراتیو است که معمولا در مساجد و اماکن مذهبی در دوران اوج شکوهِ معماری اسلامی استفاده می‌شده است. این گردنبند ادای احترامی به معماری اسلامی می‌باشد. ترکیب رنگ‌های فیروزه‌ای و سبز در معماری و هنر اسلامی به دفعات دیده شده ولی کارتیه اولین برندی بود که این ترکیب را در جواهرات وارد کرد. آویز مرکزی گردنبند قابل جدا شدن است و می‌توان آن‌را به عنوان سنجاق سینه نیز استفاده‌کرد.

گردنبند GIRIH از فصل سوم مجموعه جدید جواهرات کارتیه_فرهنگ‌های دنیا
گردنبند GIRIH
گره در معماری اسلامی
گره در معماری اسلامی

زندگی واقعی در مجموعه جدید جواهرات کارتیه

در فصل زندگیِ واقعی، کارتیه به معرفی سبک‌سازی متداول خود پرداخته‌است. خلاقیت‌هایی از هایپررئالیسم تا مفاهیم انتزاعی.

مقالۀ پیشنهادی:  جواهرات افسانه‌ای Alessio Boschi زبانزد در دنیای جواهرات

گردنبند DISTRYSIA

DISTRYSIA به گونه‌ای از حشرات به نام لپیدوپتران اطلاق می‌شود که شامل گونه‌هایی از ملخ‌ها و پروانه‌ها می‌باشند. این گونه قابلیت تخم‌گذاری و جفت‌گیری را با هم دارد و دارای دو دهانه جنس می‌باشند.در نگاه اول الماس زرد مایل به قهوه‌ای با برشی نامتقارن جلب نظر می‌کند. شکلی که در عین حال تصوری از پروانه را مجسم می‌کند. الماس 13.78 قیراطی در انتهای مسیری از الماس‌های سفید و صورتی وقهوه‌ای و سنگ‌های دیگری مانند لاجورد و آبسیدین و یاقوت آبی قرار گرفته‌است.

گردنبند DISTRYSIA از فصل چهام مجموعه جدید جواهرات کارتیه_زندگیِ واقعی
گردنبند DISTRYSIA
distrysia
پروانه ای از گروه distrysia

گردنبند PANTHÈRE ATLAS

پلنگ کارتیه عین واقعیت زندگی برند کارتیه است. این گردنبند تفسیر جدیدی از این المان معروف کارتیه را ارائه می‌کند. فیگور جدیدی از پلنگ کارتیه در این گردنبند به نمایش گذاشته شده‌است. در مرکز گردنبند سه قطعه آکوامارین به وزن کلی 20.33 قیراط قرار گرفته‌است.

گردنبند PANTHÈRE ATLAS از فصل چهام مجموعه جدید جواهرات کارتیه_زندگیِ واقعی
گردنبند PANTHÈRE ATLAS

 

دیدگاهتان را بنویسید