تاریخچه برند بوشرون، یکی از لوکس‌ترین برندهای جواهرات دنیا

خلق برند

تاریخچه برند بوشرون در دوران اوج امپراطوری دوم فرانسه در سال 1858 توسط فردریک بوشرون، نقاش، جواهرساز و کارآفرین با استعداد آغاز شد.

کسب و کار خانوادگی فردریک، پارچه‌فروشی بود. اما او در سن 14 سالگی به عنوان یک شاگرد جواهرساز مشغول به کار شد. به‌این‌ترتیب در سال 1844 حرفه جواهرسازی توسط فردریک 14 ساله وارد خانواده بوشرون شد. فردریک در سال 1866 کارگاه شخصی خودش را بنا کرد.

فردریک بوشرون
فردریک بوشرون پایه‌گذار برند بوشرون

مشتریان مهمی که باعث شهرت بوشرون شدند

خانواده سلطنتی فرانسه

فردریک با جدیت و هنری که از خود نشان داده‌بود، اولین سفارش مهم و جدی را گرفت. ملکه یوجینی، همسر ناپلئون سوم، تصمیم داشت تا جواهرات به‌جا مانده از دوران لویی شانزدهم و ماری آنتوانت را به‌روز کند. ملکه این‌کار را به فردریک سپرد و فردریک جوان و پرشور با اشتیاق قبول کرد. او این کار را به بهترین شکل انجام داد. این سفارش نقطه عطفی در تاریخچه برند بوشرون است. فردریک از همین‌جا به‌عنوان جواهرساز ملکه‌ها و پادشاهان معروف شد.

ملکه یوجینی
ملکه یوجینی یا اوجینی

خانواده سلطنتی روسیه

در تاریخ 7 فوریه 1876 الکساندرسوم، ولیعهد روسیه و همسرش ماریا فئودورونا، وارد مزون بوشرون شدند. آن‌ها قصد خرید یکی از ساعت‌های معروف بوشرون را داشتند. دوک الکساندر از فردریک بوشرون خواست تا جزئیاتی از قبیل شماره شانس و عکس تاج روسیه را به این ساعت اضافه کند. او به نحوی در خلق این ساعت‌ها مهارت داشت که به او لقب The Jeweler of time را دادند.

الکساندرسوم از مشتریان بوشرون
الکساندرسوم، ولیعهد روسیه و همسرش ماریا فئودورونا(عکس از وبسایت gettyimages)

در سال 1894 ولیعهد روسیه، نیکلاس دوم سفارش ساخت یک تاج را برای عروسش الکساندرا، به فردریک بوشرون داد. فردریک  تاجی نسبتا کوچک که الماس و مروارید در آن استفاده شده بود برای او ساخت. تاجی که نیکلاس دوم برای خواستگاری به الکساندرا هدیه داد و توانست قلب او را تسخیر کند.

تاج مروارید بوشرون روی سر الکساندرا
تاج مروارید بوشرون روی سر الکساندرا

بوشرون به‌واسطه سفارشاتی که از خاندان سلطنتی روسیه داشت، شهرتی زیادی در روسیه پیدا کرده‌بود. به‌همین دلیل در سال 1897 فروشگاهی را در مسکو افتتاح کرد. و نقطه عطف مهم دیگری در تاریخچه برند بوشرون رقم خورد.

خانواده ثروتمند و معروف آمریکایی

یکی دیگر از مشتریان معروف بوشرون، ماری‌لوئیز مک‌کِی و جان مک‌کِی  از ثروتمندان آمریکایی بودند. این زوج در سال‌های 1876 تا 1902 بارها از بوشرون خرید کردند. در آن دوران زنان سرشناس با جواهرات زیادی بین مردم دیده می‌شدند. همین مساله باعث شد تا نام جواهرساز آن‌ها، بوشرون، بسیار سرزبان‌ها بیفتد. یکی از معروف‌ترین سفارش‌های این زوج، گردنبند یاقوت کبودی بود که جان مک‌کِی با الهام از چشمان آبی همسرش برای او سفارش داد. در میانه این گردنبند یک یاقوت کبود 159 قیراطی بود. بوشرون برای طراحی و ساخت این گردنبند برای بار دوم جایزه نمایشگاه جهانی جواهرات پاریس را از آن خود کرد.

مقالۀ پیشنهادی:  سوتیریو بولگاری چطور برند جهانی جواهرات بولگاری را تاسیس کرد؟
ماری‌لوئیز مک‌کِی
گردنبند بوشرون متعلق به ماری‌لوئیز مک‌کِی

جایزه‌های جهانی که باعث شهرت بوشرون شدند

فردریک در سال 1867 توانست مدال طلای نمایشگاه جهانی پاریس را برای طراحی‌های خاص جواهرات از آنِ خود کند. این اولین جایزه جهانی در تاریخچه برند بوشرون بود.

مدال طلای نمایشگاه جهانی پاریس در سال 1867
مدال طلای نمایشگاه جهانی پاریس در سال 1867

بوشرون در سال 1900 در نمایشگاه جهانی جواهر پاریس، بار دیگر موفق به دریافت مدال طلای نمایشگاه شد. او برای این نمایشگاه چندین اثر ارایه کرد که به شدت داوران را تحت تاثیر قرار داد. در بین این جواهرات گردنبندی به نام گردنبند برگ شاه بلوط بود که نظر داوران را بسیار جلب کرده‌بود.

گردنبند برگ شاه بلوط بوشرون
گردنبند برگ شاه بلوط بوشرون

طراحی‌های خلاقانه و مجموعه‌های معروف بوشرون

قرن نوزدهم

در سال 1878 فردریک بوشرون از طرح‌های ایرانی و مصری و همچنین عتیقه هایی که کشف می‌شد در طراحی جواهرات استفاده کرد. در همین سال برای اولین‌بار از موتیف مار در جواهراتش استفاده کرد.

سرویس جواهر بوشرون با الهام از مار در حراجی ساتبیز ژنو
سرویس جواهر بوشرون با الهام از مار در حراجی ساتبیز ژنو

در سال 1879 برای اولین بار از گردنبندی رونمایی کرد که بدون قفل بود و به شکل علامت سوال دور گردن می افتاد و به‌عنوان یکی دیگر از جواهرات نمادین این برند مطرح شد.

گردنبند بدون قفل بوشرون
گردنبند بدون قفل بوشرون

در سال 1887 فردریک بوشرون اولین جواهر با استفاده از سنگ‌های برداشته شده از جواهرات سلطنتی فرانسه را ساخت. او یک انگشتر با سنگ الماس برای همسرش گابریلا درست کرد و برگ پر افتخار دیگری را در تاریخچه برند بوشرون رقم زد.

گابریل همسر فردریک بوشرون
گابریلا همسر فردریک بوشرون

قرن بیستم

فردریک بوشورن به سبک‌هایی که در قرن نوزدهم احیا شدند مانند سبک‌های هنری ایرانی، مصری، ژاپنی و چینی علاقه بسیاری داشت و از المان‌های این سبک‌ها در کارهایش زیاد استفاده می‌کرد. تیارایی که در سال 1910 ساخته بود نمونه زیبایی از به‌کارگیری سبک ژاپنی بوده است.

تاج موج بوشرون با الهام از نقاشی معروف ژاپنی
تاج موج بوشرون با الهام از نقاشی معروف ژاپنی

بوشرون علاوه براینکه به تخیلات خودش جامه عمل می پوشاند، به اعضای تمیش نیز این امکان را می‌داد که تخیلات خود را به واقعیت تبدیل کنند. هنرمندان بزرگی در تیم او رشد کردند کسانی مانند رِنه لالیک که در خلق آثاری با نمای شیشه ای شهرت بسیار داشت.

انگشتر مِدوسا و مار اثری از رِنه لالیک
انگشتر مِدوسا و مار اثری از رِنه لالیک

در سال 1947 بوشرون ساعت‌هایی با قابلیت عوض شدن بند آنها را ارائه کرد این اولین باری بود که چنین ساعتهایی در بازار دیده می‌شد. این ساعت به عنوان نمادی از عشق خواننده معروف فرانسوی ادیت پیاف و همسرش معروف شد.

ساعت بوشرون با قابلیت تعویض بند
ساعت بوشرون با قابلیت تعویض بند

در سال 1979 برای اولین بار در پوسترهای نمایشگاهی و تبلیغاتی بوشرون یک گربه سیاه از نژاد پرشین به عنوان نمادی از بوشرون دیده‌شد. این نماد هنوز به‌عنوان سمبلی برای بوشرون استفاده می‌شود.

قرن بیست و یکم

در سال 2004 بوشرون با الهام از سنگ‌فرش‌های خیابانهای پاریس مجموعه Quatre را ارائه کرد. این مجموعه نیز به یکی دیگر از نمادهای معروف بوشرون تبدیل شد.

مقالۀ پیشنهادی:  الماس کولینان ، بزرگترین الماس تراش نخورده دنیا در اختیار خاندان سلطنتی انگلستان
مجموعه Quatre بوشرون
مجموعه Quatre بوشرون

مهم‌ترین یادبودهای جشن‌های سالگرد

در سال 1988 به مناسبت 130 امین سالگرد تاسیس برند، آلن بوشرون نمایشگاهی را در موزه ژاک آندره پاریس راه اندازی کرد. او در همان سال برای اولین بار یک پرفریوم زنانه را روانه بازار کرد.

در سال 2018 برای اولین بار، بوشرون زیبایی گل‌های واقعی را با مجموعه‌ای از حلقه‌ها با گلبرگ‌های واقعی جاودانه کرد. در همان سال هم برای اولین بار با همکاری ضرابخانه پاریس مجموعه سکه‌هایی برای 160 امین سالگرد تاسیس ارائه کرد.

سکه های یادبود بوشرون
مجموعه سکه‌ برای 160 امین سالگرد تاسیس برند بوشرون

 

انگشترهای بوشرون با گلبرگ‌های واقعی
انگشترهای بوشرون با گلبرگ‌های واقعی

تاسیس مزون تاریخی بوشرون

فردریک در سال 1893 مزون خود را به شماره 26 میدان وِندوم پاریس منتقل کرد. مکانی که با دقت زیاد انتخاب شد تا بیشترین نور خورشید را در طول روز داشته باشد. به‌این‌ترتیب سنگهایی که در ویترین خود می‌گذاشت بیشترین جذابیت را به مدد این نور طبیعی داشتند. این مکان هم اکنون نیز به عنوان مزون بوشرون استفاده می‌شود و یکی از مکان‌های مهم در تاریخچه برند بوشرون است.

مزون بوشرون در میدان وندوم پاریس
مزون بوشرون در میدان وندوم پاریس

درگذشت فردریک بوشرون و جانشینان او

بوشرون توانست جواهراتش را به دلیل ظرافت، خلاقیت و تجمل زیادی که در آن‌ها دیده می‌شد به جهان بشناساند. فردریک در سال 1902 از دنیا رفت و پسرش لویی هدایت مجموعه را به عهده گرفت. لویی بسیار با استعداد بود و سنت پدرش را ادامه داد. او سعی کرد تا دیدگاه منحصربفرد طراحان و صنعتگران مجموعه را به نمایش بگذارد و آثاری بی‌نظیر خلق کند.

لویی بوشرون پسر فردریک بوشرون
لویی پسر فردریک بوشرون

لویی با شم تجاری خوبی که داشت توانست آخرین روندهای مدهای جواهرات را به سرعت درک کند. او به‌دنبال رویای پدرش که افتتاح شعبه‌هایی در سرتاسر جهان بود رفت و در سال 1903 شعبه‌هایی را در لندن و نیویورک راه‌اندازی کرد. لویی برای سه دهه توانست جواهرات بی‌نظیری را خلق کند.

در سال 1909 لویی بوشرون پسر فردریک بوشرون برای اولین بار به هندوستان سفر کرد. او در این سفر جواهرات بوشرون را به‌فروش رساند و در عوض سنگ‌های قیمتی خریداری کرد. این مبادلات برای او سود زیادی به‌همراه داشت و تا مدت‌ها به این روند ادامه داد.

در سال 1937 فِرِد و جرارد بوشرون، جانشینان لویی شدند. در همین دوران بود که بوشرون  به استفاده از طلای زرد بسیار متمایل شد تا جایی که جواهرات با طلای زرد و بوشرون با هم مترادف شدند.

جواهرات با طلای زرد از بوشرون
جواهرات با طلای زرد از بوشرون

از سال 1970 آلِن، پسر جرارد هدایت مجموعه را به‌دست گرفت. از همین دوران بود که تفکر فردریک مبنی بر تلفیق طبیعت و جواهرات جانی دوباره گرفت. استفاده از موتیف‌ها و کانسپت‌های حیوانات در بوشرون رواج یافت و به یکی از نمادهای بوشرون تبدیل‌شد.

مقالۀ پیشنهادی:  تاج شهبانو Crown of the Empress
مجموعه حیوانات بوشرون
مجموعه جواهرات با الهام از حیوانات

 

 

مشتریان مهم بوشرون بعد از شهرت جهانی برند

در سال 1921 هنرمندان بوشرون تیارای بسیار زیبایی را برای مادر ملکه الیزابت ساختند که به یکی از تیاراهای مورد علاقه او تبدیل شد.

تاج ملکه مادر از بوشرون
تاج ملکه مادر از بوشرون با الهام از کندوی زنبور

شاید یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین مشتریان بوشرون در سال 1928 وارد مزون بوشرون شد. در سال 1928 مهاراجه پاتیالا با 7571 الماس و 1432 زمرد به مزون بوشورن رفت تا ازین سنگ‌ها برایش جواهراتی آماده کنند. در نهایت 149 قطعه جواهر استثنایی با این سنگ‌ها آماده شد. این اولین‌بار بود که یکی از مزون‌های وندوم پاریس چنین سفارش خیره‌کننده‌ای دریافت کرده بود.

مهاراجه‌ی پاتیالا از مشتریان بوشرون
مهاراجه‌ی پاتیالا

بوشرون در ایران

لویی بوشرون و دیگر نمایندگان او در شرق سفر می‌کردند و مشتریان جدیدی برای جواهراتشان پیدا می‌کردند. در نهایت در سال 1930 شاه ایران مجذوب هنر بوشرون شد و او را فردی قابل اعتماد و حرفه ایی یافت. طی مذاکراتی مقرر شد لویی بوشرون جواهرات خزانه ملی را ارزیابی کند. به‌این‌ترتیب او اولین فرد خارج از دربار بود که توانست این جواهرات را ببیند، لمس کند و مورد ارزیابی قرار دهد. از آن پس لویی بوشرون و فرزندانش به عنوان حافظان رسمی گنجینه جواهرات ایران، در تهران منصوب شدند.

در سال 1958 م. مصادف با 1337 ه.ش. جرارد بوشرون توسط محمدرضا پهلوی برای ارزیابی مجدد جواهرات گماشته شد. از او خواسته شد تا تدابیری را برای تاسیس موزه ملی جواهرات بیندیشد. جرارد بهترین صنعتگران ایران را برای احیای جواهرات گردهم آورد و در نهایت در سال 1960 میلادی خزانه ملی جواهرات ایران تاسیس شد. و این موضوع یکی از مهم‌ترین رویدادها در تاریخچه برند بوشرون است.

محمدرضا پهلوی
محمدرضا پهلوی

در خزانه ملی ایران جواهرات ارزشمندی همچون الماس دریای نور، الماس نورالعین، تخت نادری و . . . در قسمت جواهرات ملی ایران قرار گرفته است.

موفقیت برند بوشرون

فردریک بوشرون با جسارتی که در طراحی و استفاده از المانهای جدید و سنگهای بی‌نظیر داشت توانست به موفقیتی چشمگیر دست‌یابد. اعضای خانواده او به این جسارت و همت ارج نهادند و راه او را پیش گرفتند و همواره رو به جلو حرکت می‌کنند. این خانواده به هیچ وجه در استفاده از المان‌ها و متریال جدید در جواهراتشان خود را محدود نمی‌کنند. شاید همین موضوع یکی از مهم‌ترین رازهای آن‌ها برای ادامه شهرت و محبوبیت‌شان باشد.  برند بوشرون اکنون بیش از 50 شعبه در سرتاسر جهان دارد. ارزش این برند حدود 390 میلیون دلار تخمین زده شده‌است.

برند بوشرون

دیدگاهتان را بنویسید