نفرین مروارید لاپرگرینا واقعیت یا داستانی برای محافظت از آن؟!

معرفی مروارید لاپرگرینا

نفرین مروارید لاپرگرینا یکی از جذاب‌ترین داستان جواهرات و سنگ‌های قیمتی می‌باشد. مرورارید la peregrina بزرگ‌ترین مروارید اشکی متقارن طبیعی است که تا کنون دیده شده است. این مروارید 55 قیراط وزن دارد. داستان‌ها می‌گویند که این مروارید در اوایل قرن شانزدهم توسط یک برده در سواحل پاناما پیدا شد. این برده در ازای دادن این مروارید به صاحبانش آزاد شد. البته هیچ مدرک موثقی برای این جریان وجود ندارد و تنها نقل قولی در داستانهاست. اما آنچه مسلم است این است که این مروارید در سواحل پاناما پیدا شد و به دون پدرو دوتمز تحویل داده شد. او نیز مروارید را به پادشاه آینده اسپانیا فیلیپ دوم هدیه کرد. فیلیپ هم مروارید را در سال 1554به عنوان هدیه به عروس خود، ملکه ماری اول از انگلستان داد.
شاه فیلیپ و ملکه ماری اولین صاحب مروارید
ملکه ماری و همسرش شاه فیلیپ

نفرینی که به این مروارید نسبت داده می‌شود!

جدایی عاشقان از یکدیگر، نفرینی است که به این مروارید نسبت داده می‌شود. برخی از کسانی که دارای این مروارید بودند و از هم جدا شدند و به وصال محبوب نرسیدند را مرور می‌کنیم و تصمیم با شما که آیا نفرین مروارید لاپرگرینا واقعی است یا داستانی است که برای محافظت از مروارید گفته شده است!!!

اولین صاحب مروارید

اولین کسی که صاحب این مروارید شد، ملکه ماری همسر فیلیپ دوم بود که این مروارید را به عنوان هدیه ازدواج از همسرش دریافت کرده بود.

ملکه ماری اول، به ماری خونین مشهور بود زیرا یک کاتولیک بسیار سرسخت بود و در طول سلطنت خود بیش از 200 پروتستان را به دلیل امتناع از کاتولیک شدن در آتش سوزاند. ازدواج ملکه ماری و فیلیپ اسپانیایی برای مردم بسیار ناپسند بود و از طرفی این عشق و علاقه بین آنها هم یک طرفه بود و ماری بینهایت به فیلیپ که ده سال از خودش کوچکتر بود علاقه داشت.

مقالۀ پیشنهادی:  صندوق الماس روسیه و جواهراتی که از اغتشاشات انقلاب در امان ماندند

این ازدواج ناموفق بود و فیلیپ دوم، همسرش را طلاق داد اما ماری همچنان به عشق خود وفادار بود و تا آخر عمر عاشق فیلیپ ماند و چند سال بعد از اینکه فیلیپ او را ترک کرد ماری از دنیا رفت.

ملکه ماری اولین صاحب مروارید نفرین شده
ملکه ماری اول همراه مروارید لاپرگرینا روی سنجاق سینه

صاحبان دیگر مروارید بعد از ملکه ماری

خواهر ملکه ماری، ملکه الیزابت اول، ملکه انگلستان، مروارید را به اسپانیا برگرداند و این مروارید به همراه یک الماس به صورت یک گل سینه در آمد و برای مدت 250 سال بخشی از جواهرات سلطنتی اسپانیا باقی ماند و ملکه‌های اسپانیا این گل سینه را در مراسم رسمی و مهم استفاده می‌کردند

بعد از مرگ ملکه مارگارت، مروارید به ملکه ایزابل رسید، ملکه ایزابل عاشق مردی بود و در انتظار رسیدن به معشوق خود بود که معشوقش کشته‌شد. بعد از مرگ ملکه ایزابل مروارید به ملکه ماریانا داده شد اما او نیز زندگی بسیار سختی داشت او پنج فرزند داشت، سه فرزندش در اثر بیماری مردند و دوتای دیگر هم از اختلالات جسمی ناشی از مشکلات خونی رنج می‌بردند. ملکه ماریانا پس از تحمل سختی‌های فراوان در سال 1696 درگذشت و پس از مرگ او گویا مروارید ناپدید شد و تا مدتی کسی گرفتار نفرین مروارید نشد.

مروارید در انگلستان

جوزف بناپارت، برادر ناپلئون بناپارت، از سال 1808 که به اسپانیا حمله کرد تا 1813 بر اسپانیا حکومت می‌کرد و در این سالها مروارید دوباره ظاهر شد. اما در سال 1813 که در جنگ ویکتوریا شکست خورد و از مادرید متواری شد مروارید را نیز به همراه بخشی از جواهرات سلطنتی با خود برد و آن را به برادرزاده‌اش ناپلئون سوم، که در انگلستان در تبعید بود، هدیه داد.

مقالۀ پیشنهادی:  تاج کیانی پادشاهان قاجار

ناپلئون سوم به دلیل مشکلات مالی مروارید را به یک خانواده اشرافی انگلیسی، دوک اَبِرکورن، فروخت. مروارید طولی حدود 2.5 سانتی‌متر داشت و در زمان تصدی دوک، دو بار در قلعه ویندزور و کاخ باکینگهام گم شد که البته هر دوبار هم پیدا شد.

ناپلئون سوم یکی از صاحبان مروارید نفرین شده
ناپلئون سوم

نفرین مروارید لاپرگرینا و زندگی عاشقانه الیزابت تیلور

تا همین‌جا اتفاقاتی که برای صاحبان مروارید لاپرگرینا افتاده بود باعث شد که نفرین مروارید لاپرگرینا ذهن خیلی از افراد را به خود مشغول کند و نفرین مروارید سر زبانها افتاده بود. اما ورود این مروارید به زندگی هنرپیشه معروف هالیوود، الیزابت تیلور باعث شد شهرت مروارید دوچندان شود.

در سال 1969، ریچارد برتون مروارید را از حراج ساتبیز لندن به قیمت 37000 دلار خریداری کرد و به عنوان هدیه ولنتاین به همسرش الیزابت تیلور داد.

ریچارد برتون کسی که مروارید را برای الیزابت تیلور خرید
ریچارد برتون

الیزابت تیلور مروارید را بسیار دوست داشت و به داستان‌هایی که درباره نفرین مروارید لاپرگرینا گفته می‌شد اهمیت نمی‌داد و بارها آن را استفاده می‌کرد حتی در دو سکانس از فیلم‌های خود نیز این مروارید را به همراه داشت. یکی در فیلم Anne of the thousands day  در سال 1969 و دیگری در فیلم یک شب موسیقی کوتاه در سال 1977.

الیزابت تیلور همراه گردنبندی با آویز مروارید لاپرگرینا
الیزابت تیلور و گردنبندی با آویز مروارید لاپرگرینا

با اینکه الیزابت مروارید خود را خیلی دوست داشت اما اعتقاد بر این است که نفرین مروارید حتی در ازدواج الیزابت با ریچارد برتون هم تاثیر گذاشته بوده است.

پایان رابطه عاشقانه تیلور و برتون

الیزابت و ریچارد زندگی پر زرق و برق و ولخرجی داشتند اما هر دو مشکل مشروبات الکلی داشتند و در طول زندگی مشترک خود به سختی می‌جنگیدند. حتی به آنها لقب “Battling Burtons” داده شد. دعواهای آنها آنقدر زیاد شده بود و بر سر زبان‌ها افتاده بود که مردم حتی برای تماشای دعوای آنها هزینه پرداخت می‌کردند تا شاهد شکست تلویزیون در اتاق‌های هتل و خرد شدن ظروف و لوازم باشند و در نهایت این زوج آسیب دیدند. درحالی‌که برتون معتاد به مشروبات الکلی شده بود تیلور هم معتاد به قرص شده بود و در نهایت از هم جدا شدند اما مدتی بعد مجددا ازدواج کردند و این ازدواج هم باز منجر به طلاق شد. درباره دو ازدواج ریچارد برتون و الیزابت تیلور و برخی هدایای ازدواج آن ها اینجا بیشتر بخوانید. آنها با اینکه بی‌نهایت یکدیگر را دوست داشتند اما نمی‌توانستند در کنار هم زندگی کنند.

مقالۀ پیشنهادی:  تخم‌مرغ‌های عید پاک فبرژه و خانواده رومانف روسیه
الیزابت تیلور و مروارید لاپرگرینا
الیزابت تیلور و مروارید لاپرگرینا

سرانجام مروارید لاپرگرینا

طی بیش از 500 سال ، La Peregrina  از یک مالک به صاحب دیگر منتقل شده است. حداقل 12 صاحب مروارید وجود داشته است که شامل 8 پادشاه اسپانیا، 2 رهبر اسپانیایی، یک خانواده اشرافی انگلیسی و یک چهره مشهور هالیوود است. الیزابت تیلور به کارتیه سفارش داد تا یک گردنبند برای این مروارید طراحی کند و به عنوان آخرین مالک شناخته شده مروارید باقی ماند. بعد از مرگ تیلور این مروارید که حالا روی یک گردنبند زیبا بود در دسامبر 2011 برای فروش به حراج ساتبیز برده شد و در آنجا قیمتی بین 2 تا 3 میلیون دلار برایش تخمین زده شد اما این مروارید در حراجی به قیمت 11.842.500 دلار به یک پیشنهاددهنده ناشناس فروخته شد.
سفر مروارید لاپرگینا
مسیرهایی که مروارید لاپرگرینا طی کرده

دیدگاهتان را بنویسید